Scanias nya bussprogram Scania Citywide erbjuder lägre bränsleförbrukning, högre passagerarkapacitet, bättre köregenskaper och avsevärt förbättrad passagerar- och förarkomfort
Den tvärgående monteringen av både 7- och 9-litersmotorerna och elmotorn möjliggör tre extra sittplatser bakom bakaxeln på företagets 12-meter låggolvbuss. Den ökade lasten på framaxeln möjliggör dessutom ytterligare två säten. Sammantaget har den maximala passagerarkapaciteten höjts till ca. 100 passagerare beroende på motor och inredning.
Eftersom 7-litersmotorn är den mest använda för stadstrafik har bränsleförbrukningen minskat med 3-5 procent. I kombination med en optimerad växellådefunktion kan antalet ökas med ytterligare 1-3 procent. Med introduktion av start / stopp-funktion kan den totala förbrukningen av diesel eller biodiesel minskas med upp till 8 procent, medan minskningen för gasbussar uppgår till 15 procent.
Ytterligare bränslebesparingar kan uppnås med Scania Opticruise växelsystem på företagets regionala bussar. Bränsleförbrukningen påverkas också positivt av lägre luftmotstånd, Cruise Control med Active Prediction (CCAP), elektrisk kylfläkt, ren SCR-teknik och lägre egenvikt.
Den nya Scania Citywide är helt ombyggd med tak och sidopaneler i ljusare interiörfärger. Sidofönstren är större och har en högre taklinje som ger mer naturligt ljus i bussen. Taket är högre med takpaneler i sidorna i platt design, vilket både förbättrar ljuset och ger en mer rymlig upplevelse i passagerarområdet. Den bredare gången och det indirekta ljuset i taket under hela bussens längd bidrar ytterligare till upplevelsen av rymlighet och komfort. Både passagerare och föraren har också ett bättre inomhusklimat. Större utrymme i passagerarområdet bidrar också till ett bättre passagerarflöde, vilket minskar väntetiden vid hållplatserna.
I modellen med lågt golv finns ett extra fönster på baksidan jämfört med den nuvarande Citywide. Detta har blivit möjligt tack vare den nya platsen för motorn. Kunderna kan också välja extra låga sidofönster mellan fram- och bakaxlarna, vilket bidrar till extra naturligt ljus i passagerarområdet.
För att hjälpa bussoperatörerna att hålla bussarna rena är de utformade med reducerade intervaller och färre hylsor för att underlätta daglig rengöring. Ergonomin i det omdesignade förarsätet har förbättrats avsevärt genom bättre placering av pedalerna, mer benutrymme, förbättrad höjdjustering och steglös justering av förarsätet i alla riktningar, förbättrad syn och ännu mer logiskt placerade brytare och kontroller. Praktiskt taget alla omkopplare är av CAN-typ, så att de enkelt kan förflyttas efter önskemål allt efter de lokala driftsförhållandena.
Hela Scania Citywide-programmet har utvecklats med liknande elektriska system, vilket underlättar övervakning av drift och eventuella reparationer.
I det nya programmet för stads- och regionalbussar är Scania Zone geofence-system tillgängligt oberoende av motorval för att hjälpa föraren att följa de ständigt ökande lokala trafikreglerna, minska miljöpåverkan och förbättra säkerheten.