Linköping/Saab flygplats flygtrafikleds på distans sedan torsdag 13 juni. Därmed är den tredje svenska distansledda flygplatsen etablerad vid kontrollcentralen i Sundsvall.
– Med Linköping/Saab flygplats trafikledd på distans har vi ytterligare en flygplats med det nya digitala konceptet för flygtrafikledning med ökade möjligheter till flexibilitet och effektivitet, säger Klas Ögren, operativ chef i LFV för flygtrafiktjänsten vid Linköping/Saab flygplats och för kontrollcentralen i Sundsvall.
Driftsättningen genomfördes knappt två månader efter att de första distansledda flygplanen landade på Linköping/Saab flygplats den 30 april.
Flygtrafikledning på distans är en innovation som utvecklar hela branschen och som är ett resultat av ett nära samarbete mellan LFV och Saab. LFV utarbetar och utvecklar de operativa koncepten medan Saab står för de tekniska lösningarna.
Linköping/Saab flygplats är den första distansledda flygplatsen med både civilt och militärt flyg. Det gör luftrummet mer komplext och ställer ännu större krav på systemets förmåga. Nästa flygplats att trafikledas på distans från Sundsvall är Scandinavian Mountains Airport i Sälen. Den kommer att tas i drift under hösten. Det andra navet för flygtrafikledning på distans i Sverige växer just nu fram på Arlanda där LFV och Swedavia ska etablera distansledd flygtrafikledning för fyra av Swedavias flygplatser – Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö.