Bygget av den nya Sotraförbindelsen, som är Norges största vägprojekt någonsin, går framåt med imponerande framsteg. Projektet omfattar bland annat en ny fyrfilig motorväg, flera tunnlar och en spektakulär hängbro. Syftet är att förbättra kopplingarna mellan Bergen och ön Sotra, vilket stärker tillgången till globala marknader och moderniserar infrastrukturen i regionen.
Omfattande väg- och tunnelbygge - En ny era för infrastrukturen mellan Bergen och Sotra
Sotraförbindelsen sträcker sig 9,4 kilometer och inkluderar fyra tunnlar:
- Drotningsviktunneln (1,9 km)
- Kolltveittunneln (900 m)
- Straumetunneln (850 m)
- Knarrvikatunneln (750 m)
Hittills har 500 meter av Drotningsviktunneln grävts ut med borr- och sprängteknik. Dessutom pågår arbetet med en 900 meter lång fyrfilig hängbro, som kommer att bli 30 meter bred och ha 114 meter höga torn. Viadukterna på bron har redan nått en höjd av 45 meter. Projektet förväntas öppnas för trafik år 2027.
Internationellt samarbete och finansiering
Sotra Link-konsortiet, som består av italienska Webuild, australiska Macquarie och sydkoreanska SK Ecoplant, tilldelades kontraktet av det norska Statens vegvesen 2021. Med en kostnad på 19,8 miljarder norska kronor (motsvarande 1,7 miljarder pund) är detta den största vägentreprenaden i Norges historia och även den största offentlig-privata partnerskapskontraktet i EU under 2024.
Konsortiet ansvarar för att finansiera, designa, bygga, driva och underhålla vägförbindelsen under 25 år efter att den öppnats för trafik. Bland deltagarna finns även norska Norconsult och Multiconsult samt schweiziska Pini och ungerska Intertoll.
Projektets påverkan och mål
Sotraförbindelsen inkluderar:
- 9 km fyrfilig motorväg
- 12,5 km tunnlar
- 22 broar och viadukter
- 14 km gång- och cykelvägar
- 23 tunnelportaler och 19 väg- och gångunderfarter
Projektet är en viktig investering för att förbättra resor mellan Bergen och Sotra och bidra till regionens ekonomiska utveckling. Satsningen kommer också att skapa över 1 000 arbetstillfällen under byggfasen. Endast under 2022 tilldelades lokala företag kontrakt värda 816 miljoner kronor, vilket motsvarar nästan dubbelt så mycket som de ekonomiska vinsterna från samväldesspelen.
Framtiden för norsk infrastruktur
Sotraförbindelsen är inte bara ett byggtekniskt mästerverk utan också en långsiktig investering i hållbar infrastruktur. Den kommer att förbättra transportförbindelserna, bidra till lokal tillväxt och minska restiderna mellan Bergen och Sotra. Med sitt banbrytande design- och finansieringsupplägg är projektet en symbol för den moderna utvecklingen av Norges infrastruktursystem.
Källa: Sotra - projektet