Ett nytt koncept för energileveranser till fartyg utvecklas nu av SeaFjord Energy, med ABB:s lösningar i centrum. Fartyget ska kunna ladda andra fartyg till havs, i fjordar och hamnar med hjälp av förnybar energi.
Ett nytt e-bunkerfartyg utvecklas i samarbete mellan SeaFjord Energy, FKAB Marine Design och Bureau Veritas. Syftet är att skapa ett effektivt och hållbart sätt att leverera energi till fartyg på avlägsna platser där landströmsinfrastruktur är begränsad. Fartyget ska bära ett stort batteripaket som kan ladda upp via landanslutningar eller direkt från vindkraftparker.
ABB har valts ut för att tillhandahålla kraft- och laddningssystemet för fartyget. Med företagets teknik kan fartyget leverera upp till 50 megawatt kraft till fartyg av varierande storlekar. Systemet gör det möjligt att ladda andra fartyg på öppet hav, i fjordar och i hamnar.
Framdrivningssystemet för e-bunkerfartyget bygger på företagets framdrivningssystem Dynafin, som kombinerar framdrivning och styrning i en enhet. Det ska ge maximal effektivitet och precision, vilket är avgörande för ett fartyg som behöver spara så mycket energi som möjligt till sina laddningsuppdrag. Framdrivningssystemet är integrerat med ABB:s kraftsystem Onboard DC Grid, vilket bidrar till smidig drift och hög effektivitet.
Kraftsystem är en flexibel plattform som kan anpassas efter olika energikällor och belastningar. Detta gör systemet särskilt lämpligt för de krav som ställs på e-bunkerfartyget.
Kärnan i fartygens kraft- och kontrollsystem är företagets PEMS-lösning, som säkerställer en säker och energieffektiv hantering av fartygens kraftresurser. Systemet optimerar energiflödet ombord och möjliggör effektiv leverans av energi till andra fartyg.
E-bunkerfartygets utveckling är ett steg mot mer hållbara och flexibla energilösningar för sjöfarten, särskilt på platser där tillgången till traditionell landbaserad ström är begränsad.
"Vårt elektriska kraft- och framdrivningssystem möjliggör maximal effektivitet både för transmission och framdrivning, vilket innebär att en större del av den transporterade energin kan användas av bunkerkunderna”, säger Marcus Högblom, chef för passagerarsegmentet, ABB Marine & Ports.
“Det här är världens första e-bunkerfartyg som kommer att förse fartyg med elkraft i fjordar, hamnar och offshore. Den här utvecklingen är ett viktigt steg mot en mer hållbar sjöfartssektor”, säger Elias Magnusson, COO, SeaFjord Energy.
“Vi är glada att kunna stödja utvecklingen av detta innovativa e-bunkerfartyg som främjar hållbara maritima lösningar samtidigt som höga säkerhets- och miljöstandarder upprätthålls”, säger Herman Spilker, Vice President of North Europe Zone, Bureau Veritas Marine & Offshore.
“FKAB är glada och tacksamma över att vara en del av denna e-bunkerdesign, och att vi fick frågan från Seafjord Energy att delta från dag ett för att utveckla deras idé tillsammans. Det här projektet är det första i sitt slag och helt i linje med de innovativa projekt som FKAB vill delta i”, säger Andreas Hagberg, Head of Sales and Marketing, FKAB Marine Design.