Den krisdrabbade Meyer-varvsgruppen räddas nu genom statliga stödåtgärder. Tyska förbundsstaten och delstaten Niedersachsen har kommit överens om en plan för att säkerställa varvets överlevnad. Varje part kommer att investera drygt 200 miljoner euro i företaget, vilket ger dem en ägarandel på 40,363 procent vardera. Denna räddningsaktion kan även få konsekvenser för Meyer-varvet i Åbo, Finland.
Den tyska förbundsstaten och Niedersachsen kommer inte bara att gå in med kapital, utan även ställa borgen för nya lån på 2,6 miljarder euro. Staten och delstaten täcker 80 procent av riskerna för dessa lån, medan de återstående 20 procenten täcks av bankerna. Enligt det tyska näringsdepartementet har planen redan fått godkännande från både finansministeriet och förbundskanslerns kansli, och ska nu granskas av budgetutskotten i både den federala regeringen och i Niedersachsen.
Gerald Heere, Niedersachsens finansminister, betonar att detta engagemang är nödvändigt för att säkra varvets framtid: – Genom vårt stöd skapar vi förutsättningar för att varvet ska kunna överleva och anpassas till framtida utmaningar.
Vad betyder detta för Åbos Meyer-varv?
Meyer-varvet i Åbo, som också är en del av Meyer-gruppen, påverkas indirekt av de ekonomiska svårigheterna för varvskoncernen. Åbos varv har varit en viktig aktör inom fartygsbyggande, särskilt inom kryssningssektorn, men har liksom de tyska varven känt av svårigheter på marknaden. Den globala kryssningsindustrin har haft problem sedan pandemin, vilket påverkat hela varvskoncernen.
Räddningsplanen för de tyska varven kan bidra till att stabilisera hela Meyer-gruppen, inklusive Åbos varv. Åbo-varvet är känt för sin expertis och för att bygga avancerade kryssningsfartyg, och genom en stabilisering av koncernens ekonomi kan detta varv också få bättre förutsättningar att fortsätta sin verksamhet och säkra arbetstillfällen i regionen.
– Denna räddningsaktion ger oss förhoppningar om att Åbo-varvet kan fortsätta med sina viktiga projekt och att vår position som en global aktör inom fartygsbyggande kan stärkas, säger en talesperson för Meyer-varvet i Åbo.
Ljus framtid efter sanering?
Enligt ett oberoende saneringsutlåtande har Meyer-varvet, om planen genomförs framgångsrikt, potential att återställa sin lönsamhet och fortsätta sin verksamhet. Återhämtningen kommer dock att kräva betydande omstruktureringar och effektiviseringar. Varvsindustrin står inför stora utmaningar när det gäller att anpassa sig till nya marknadskrav, inklusive en övergång till grönare och mer hållbar teknik.
För Åbos del innebär detta också en möjlighet att vara i framkant när det gäller byggandet av framtidens fartyg. Meyer Åbo har redan varit involverat i projekt som fokuserar på energieffektivitet och hållbarhet, och med ekonomiskt stöd för hela koncernen kan dessa projekt fortsätta och utvecklas.
Nästa steg för varven
Medan räddningsplanen för de tyska varven innebär ett viktigt steg framåt, kvarstår många utmaningar. Budgetutskottens godkännande är fortfarande nödvändigt för att planen ska kunna genomföras fullt ut. Om stödet beviljas, kan Meyer-gruppen börja arbeta med sin saneringsplan för att säkra framtida produktion och bibehålla sin roll som en ledande varvsaktör i Europa.
För Åbo-varvet är framtiden knuten till hur effektivt koncernens omställning genomförs, men med stödet på plats finns nu bättre förutsättningar för att möta de utmaningar som ligger framför dem.
Källa: Handelsblatt/ Turun Sanomat
4o