Två nya forskningsprojekt ska utreda hur omställningen av godstransporter kan påskyndas. Bland annat ska man titta på hur elektrifieringstakten kan öka och hur olika drivmedel kan hjälpa oss att nå de nationella klimatmålen.
I projektet som fokuserar på elektrifieringen av godstransporter ska IVL Svenska Miljöinstitutet tillsammans med Lindholmen Science Park sammanställa resultat från flera olika studier inom området och dra slutsatser om hur elektrifiering kan implementeras i olika segment kopplat till vägtransporter. Kunskapsluckor och hinder kommer också att identifieras.
– Flera systemdemonstratorer och utvecklingsprojekt gällande elektrifiering av godstrafik på väg har genomförts under senare år, dock är det en utmaning att enkelt få en överblick av resultaten och kunna dra sammanvägda slutsatser kring situationen och förutsättningarna för olika segment, säger Sara Svedberg, projektledare och expert inom hållbara transporter på IVL.
Projektet pågår till augusti 2025 och arbetet sker i nära samarbete med en referensgrupp bestående av fordonsindustrin, transportföretag, branschorganisationer och myndigheter.
I det andra projektet ska IVL tillsammans med CIT Renergy och miljökonsulten Magnus Nilsson utreda vad som krävs för att godstransporterna på väg ska kunna nå klimatmålen till 2030, 2040 och 2045. Projektet kommer att ta fram scenarier där godstransporterna ställer om till fossilfrihet genom olika tekniska lösningar, och sedan utreda vad som krävs för att scenarierna ska uppnås samt vilka risker som finns.
– Det sker redan i dag en omställning av godstransportsektorn men det går för långsamt. Med här projektet vill vi peka på vad som kommer krävas för att utfasningen av fossila drivmedel ska gå tillräckligt fort, säger Tobias Gustavsson Binder, projektledare och expert på transportsektorns klimatomställning på IVL.
Till sin hjälp har projektet en referensgrupp bestående av bland annat drivmedelsbranschen, fordonsbranschen och myndigheter.
Projekten finansieras genom en strategisk utlysning från Triple F, som är Trafikverkets forskningsprogram för fossilfria godstransporter.
Källa: ivl