Bandet klippt för Julas nya jätteterminal i Falköping

Historisk invigning Foto: Jula

Jula Logistics invigde nyligen sin nya terminal på Marjarp i Falköping. Investeringen, som påbörjades under våren 2023, uppgår till cirka en halv miljard kronor. Terminalen omfattar 87 000 kvadratmeter och har direkt anslutning till järnväg, vilket möjliggör effektiv hantering och distribution av gods.

− Det här satsningen gör Skaraborg och Falköping till ett av Sveriges viktigaste logistiknav, säger Karl-Johan Blank, Jula Holdings ägare.

Jula har också byggt en omlastningsplats på cirka 10 000 kvadratmeter samt en plåthall på 12 000 kvadratmeter, som är uthyrd och i drift sedan november förra året.

Järnvägsspår rakt in i terminalen

Den nya terminalen kompletteras med ett nytt tågspår på 500 meter, vilket ökar kapaciteten för framtida expansion. Järnvägsspåret går in i terminalen och sträcker sig 500 meter under tak, vilket möjliggör smidiga transportflöden. Terminalen är kopplad till Göteborgs hamn och hanterar gods från tåg till lastbil, med tilläggstjänster som ompackning och lagerhantering.

Sedan 2014 har Jula drivit en tågpendel mellan Göteborgs hamn och Falköping. Nu hanteras gods från cirka 70 aktörer vid anläggningen i Marjarp.

b
Anläggning är 87 000 kvadratmeter stor vilket motsvarande cirka 17 fotbollsplaner.  Foto: XR

− Det är väldigt roligt att intresset är så stort för vår logistiklösning. Det här ger stora logistiska möjligheter som även tillför miljöhänsyn och sätter Falköping på kartan. Den nya terminalen omfattar 87 000 kvadratmeter med tågspår fram till porten. Det innebär att vi får in gods via järnväg som vi effektivt kan hantera och lagra och sedan skicka vidare ut i världen. Den produkt vi erbjuder har tagits emot väl av många företag och inriktningen på våra kunder har blivit den vi önskade, det vill säga svensk basindustri inom trä, papper och massa, säger Lennart Karlsson, VD Jula Logistics.

− Den nya terminalen ritar om logistikkartan nationellt och skapar förutsättningar för en grön logistikomställning för bolag och verksamheter i hela Sverige. Vi är en del av Europapendeln som går till och från Duisburg i Tyskland, via Göteborgs hamn. De stora satsningar som görs på Marjarp visar att vi är innovativa och vill fortsätta utveckla gröna ”dörr till dörr lösningar”. Det ger också ringar på vattnet och genererar transportuppdrag och nya verksamheter som växer vid sidan av, säger Lennart.

b
Lennart Karlsson, VD Jula Logistics. Foto: Jula
b
Intresset var stort när den nya terminalen invigdes med pompa och ståt. Foto:Jula