Innan 2026 är slut ska alla Brings stycke- och partigodsleveranser mellan Sverige och Oslo gå med fossilfria energikällor. Som ett steg mot målet etablerar Bring en fossilfri transportkorridor mellan Mälardalen och Norges huvudstad.
Transportföretaget inför en fossilfri transportkorridor för styck- och partigods mellan Mälardalen och Norge.
- Det är de tunga transporterna som är allra svårast att ställa om, men de är viktiga för att nå våra hållbarhetsmål – och möter samtidigt kundernas efterfrågan på mer hållbara transportalternativ. Vi har satt ett ambitiöst mål om att alla våra stycke- och partigodsleveranser mellan Sverige och Oslo ska gå med fossilfria energikällor om två år, säger Erik Roth, koncerndirektör för internationell logistik på Bring.
Den nya korridoren kommer att drivas med det förnybara drivmedlet RME (en diesel gjord på raps). Den nya korridoren förväntas minska koldioxidutsläppen med cirka 70 ton koldioxid årligen – vilket motsvarar 35 års elförbrukning för ett svenskt hushåll.
Så här är korridoren uppbyggd:
- Korridoren går från Stockholm, Västerås, Eskilstuna och Örebro till Oslo.
- Från Oslo till Bergen, Trondheim, Stavanger och Kristiansand går 70 procent av godset med tåg.
- Distribution till alla orter i Norge sker med vårt distributionsnätverk som består av bland annat 140 el- eller biogasfordon.