En ny rorofartygslinje mellan Göteborgs Hamn och flera hamnar i Kina har nu startat. Linjen, som går via Singapore, hanterar främst fordon men är även anpassad för andra typer av gods. Fartygen drivs på LNG och trafiken kommer att avgå en gång i månaden inledningsvis.
Majoriteten av godset består av svenska exportbilar, men även kinesiska bilar och tyngre fordon importeras. COSCO Shipping Specialized Carriers står för trafiken och ser även potential att fylla sina fartyg med andra typer av last.
De nya fartygen drivs på LNG, vilket enligt COSCO Shipping innebär en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 27 procent jämfört med traditionellt bränsle. Fartygen är 199,9 meter långa och 38 meter breda, med kapacitet för upp till 7500 fordon. Fyra av däcken kan justeras i höjd för att underlätta transport av större maskiner och udda projektlaster.
– Göteborg är en viktig fordonshubb i norra Europa men har fram tills nu saknat direktanlöp till Asien för RO/RO-trafik, säger Erik Lund Eriksen, Partner Director på COSCO Shipping Lines Nordic.
Fartygen hanteras av Logent Ports and Terminals i Göteborgs Bilhamn. Andra rederier, som Wallenius Wilhelmsen och Hoegh, erbjuder liknande direkttrafik till Nordamerika, Oceanien och Sydamerika.
– En direktlinje för RO/RO-trafik till Asien är ett fantastiskt tillskott till hamnens totala erbjudande, säger Richard Mellgren, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn AB.
Den nya linjen anlöper Singapore och de kinesiska hamnarna Xinsha, Tianjin och Shanghai.