Den internationella juryn för Bus of the Year har utsett Solaris Urbino 18 hydrogen till Årets buss 2025. Det är andra gången en Solaris-buss vinner titeln och första gången i tävlingens historia som ett utsläppsfritt vätgasdrivet fordon vinner.
Statuetten delades ut den 16 september vid en gala under öppningen av IAA Transportation i Hannover. Det är värt att notera att nästan hälften, 44,5 procent, av alla vätgasbussar som registrerades i Europa under 2023 var från Solaris.
– Denna titel erkänner både vår produkts överlägsenhet och vår starka marknadsposition i hela Europa. Vi är mycket hedrade över att vara ledande inom utsläppsfria lösningar och leverera batteri- och vätgasbussar till våra kunder, säger Javier Iriarte, vd för Solaris Bus & Coach.
Solaris Urbino 18 hydrogen – en revolution inom hållbar kollektivtrafik
Detta är andra gången en Solaris-modell vinner titeln som Årets buss, efter att Urbino 12 electric vann priset 2017. Den här gången var det den ledade versionen av Solaris Urbino 18 hydrogen, som lanserades i september 2022, som imponerade på branschexperterna med sin vätgasteknik.
Den nya Urbino 18 hydrogen drivs av elektricitet som genereras i en bränslecell. Solaris är därmed det första företaget i tävlingens historia att vinna titeln både för en batteridriven och en vätgasdriven buss.
Vätgas som huvudsaklig energikälla
I den nya Urbino 18 hydrogen är vätgas den primära energikällan. Bränslecellen fungerar som en liten vätgaskraftstation där vätgas omvandlas till elektricitet som sedan driver fordonet. Bussen kan, beroende på konfiguration, transportera upp till 140 passagerare.
– Den lilla mängden batterier och den ökade effekten från bränslecellen gör att bussen kan köras effektivt, även med upp till 140 passagerare ombord, förklarar Dariusz Michalak, teknikchef för Solaris Bus & Coach.
Solaris har även utrustat Urbino 18 hydrogen med nya, lätta vätgastankar med en total kapacitet på 51,2 kilo, vilket gör att bussen kan färdas upp till 600 kilometer på en enda tankning. Tiden för full tankning är cirka 20 minuter, vilket gör att bussen snabbt kan återgå till trafik.
Modulär design och hög kapacitet
Den prisbelönta Urbino 18 hydrogen är utrustad med ett modulärt drivsystem, där komponenterna är placerade både på taket och baktill i fordonet. Detta gör det möjligt att maximera passagerarkapaciteten, underlätta underhåll och erbjuda flexibilitet i fordonets design. Dessutom bibehåller bussen alla fördelar som en eldriven buss har, inklusive låg energiförbrukning och tyst körning.
– Nästan all energi lagras i vätgasen. När tanken är fylld kan bussen köra upp till 600 kilometer utan behov av ytterligare infrastruktur, säger Michalak.
Tävlade i Bus Euro Test och segrade
Juryn, som består av representanter från olika europeiska länder, bedömde bussarna utifrån en rad kriterier som acceleration, bromssträcka, vibrationer och bullernivåer. Dessutom testades fordonen både som förare och passagerare för att få en helhetsupplevelse av komfort och prestanda.
Vätgas – framtidens bränsle för kollektivtrafik?
Vid prisceremonin betonade juryns ordförande, Tom Terjesen, vikten av vätgas som ett hållbart bränsle.
– Vätgas är troligen ett av de mest hållbara bränslena och dess användning inom kollektivtrafiken kommer att växa snabbt de kommande åren. Det faktum att Solaris har satsat så mycket på denna teknologi förtjänar stor respekt. De har lyckats konstruera en buss som uppfyller framtidens krav på passagerarkomfort, förarsäkerhet och en miljövänlig drivlina, sa Terjesen.
Källa: Sustainable Bus