Descartes Systems Group, global leverantör av logistiklösningar med kontor runt om i Norden, har publicerat resultaten från sin studie "2024 Home Delivery Sustainability Report: The Enviromentally Conscious Consumer Under Pressure" som undersökte onlinekonsumenternas uppfattning om återförsäljarnas hållbarhetsarbete i samband med deras leveranser.
Den tredje årliga studien visar att 57 procent av de tillfrågade var ganska/mycket intresserade av hållbara hemleveranstjänster, men 89 procent kände att deras vilja att betala mer för hållbara leveranser påverkades av det rådande ekonomiska läget. Dessutom uppgav 34 procent att de ekonomiska påfrestningarna hade påverkat denna motivation avsevärt/drastiskt.
De lovande nyheterna för miljön och återförsäljarna är dock att 99 procent av de tillfrågade konsumenterna redan gör/är öppna för att göra mer för att minska sitt miljöavtryck, och ett betydande antal (38 procent) anger att de regelbundet/alltid fattar köpbeslut baserat på produktens eller företagets miljöpåverkan. Genom att erbjuda och utbilda marknaden om hållbara lösningar för den sista milen som sparar pengar för konsumenterna kan återförsäljarna utmärka sig och bygga lojalitet som miljövänliga företag, samtidigt som de driver sin verksamhet mer effektivt. I studien var de främsta leveransalternativen som angavs av dem som var intresserade av att använda mer hållbara metoder att kombinera beställningar till en enda leverans och koldioxidneutrala leveranser (se Figur 1):
Figur 1: Personer som svarade som är ganska/mycket intresserade av att ta emot leveranser med mer miljövänliga leveransmetoder, till exempel följande:
– Trots de ekonomiska påfrestningar som många konsumenter står inför idag, är intresset för att köpa varor från företag med hållbara affärsmetoder, inklusive miljövänliga alternativ för hemleverans, fortsatt stort”, säger Ken Wood, EVP Product Management på Descartes, och fortsätter:
– Genom att ta vara på denna möjlighet att utbilda konsumenter i alla åldersgrupper om kostnadseffektiviteten i många miljövänliga leveransalternativ kan återförsäljarna bättre differentiera sina tjänster och bygga upp varumärkeslojalitet. Eftersom majoriteten av de miljövänliga alternativen också ökar leveranstätheten och leveranseffektiviteten bidrar de också till att minska transportkostnaderna för återförsäljare.
Descartes och SAPIO Research har intervjuat 8 000 konsumenter i nio europeiska länder, Kanada och USA för att ge återförsäljare och logistikorganisationer viktiga insikter om miljöns betydelse för konsumenternas köp- och leveransbeslut och hur perspektiven varierar beroende på ålder och geografi. Målet var att få en omfattande förståelse för sambandet mellan hållbarhet, sista milen-leveranser och konsumenternas köpbeteende i olika demografiska grupper, inklusive att bedöma konsumenternas motivation att minska sitt koldioxidavtryck genom miljövänliga hemleveransalternativ samt hur inflation och andra ekonomiska faktorer påverkar konsumenternas leveranspreferenser och beteenden.