En ny undersökning från strategi- och teknikkonsultföretaget WSP visar att hälften av invånarna i Sveriges fyra största stadsregioner har ändrat sina pendlingsvanor till följd av de senaste årens prisökningar. Storstadsborna cyklar och distansarbetar mer för att spara pengar och bilen har blivit den stora förloraren i inflationstiderna.
För fjärde gången har WSP genomfört sin stora mobilitetsstudie, som undersöker res- och pendlingsvanorna i Sveriges storstadsregioner. Resultatet visar att de senaste årens prisökningar till följd av inflationen har fått effekter både på hur invånarna pendlar och hur ofta de gör det.
Totalt är det 48 procent av storstadsborna som ändrat sina pendlingsvanor till följd av prisökningarna. 31 procent har helt eller delvis ändrat färdmedel medan 17 procent reser mer sällan till arbete eller studier. För privata resor är förändringen än större, där totalt 54 procent svarar att de ändrat färdmedel eller reser mer sällan för att uträtta privata ärenden. De grupper som förändrat sina resvanor mest är föräldrar med barn under 18 år, låginkomsttagare och unga vuxna.
– De senaste årens prisökningar har fått en stor effekt på våra dagliga resvanor och den största förändringen har skett bland grupper som har mindre ekonomiska marginaler. Det är intressant att så många sparar pengar genom att inte pendla till jobbet. För de som kan arbeta hemifrån har det blivit en populär sparstrategi under de ekonomiskt tuffa tiderna, säger Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP och författare till rapporten.
På frågorna om vilka färdmedel man bytt från respektive till syns det tydligt att bilen tappat andelar på grund av ökade kostnader, medan fler väljer cykeln eller promenader för att skona plånboken.
Fyra insikter från rapporten
- Ändrade pendlingsvanor: 48 procent av storstadsborna har ändrat sina resor till arbete eller studier, och 54 procent har ändrat resor för privata ärenden.
- Distansarbete ökar: 38 procent vill jobba mer på distans, och en tredjedel ser att arbetsgivarna blivit mer generösa kring detta.
- Långsammare elektrifiering: Användningen av elfordon ökar, men tillväxten saktar ner. Personer med lägre inkomster har mindre tillgång till elfordon, särskilt elbilar.
- Lokala resvanor: Stockholm har flest kollektivtrafikanter, men siffrorna sjunker. Göteborgarna är mer nöjda med sin pendling, och Malmö och Uppsala dominerar inom cykling.
Fakta om undersökningen
Undersökningen är genomförd som en webbenkät via CINT på uppdrag av WSP.