Konsumenter som väljer leverans med DHL kan nu returnera sina varor via paketskåp. Tjänsten, som är ett samarbete med iBoxen, ökar antalet returställen med drygt 1 100 paketskåp.
Paketskåp har blivit populärare bland konsumenter när de gör sina leveransval. Enligt företagets globala undersökning, DHL 2024 Online Shopper Trends, föredrar 30 procent av svenska konsumenter att returnera via paketskåp, jämfört med 18 procent globalt. För att möta den växande efterfrågan på olika leveranslösningar utökade logistikföretaget i april 2024 sitt e-handelserbjudande med paketskåp.
Nu kan konsumenter i Sverige även returnera sina DHL Freight-paket via paketskåp. Denna lösning kompletterar den befintliga returservicen via de cirka 1 900 ombuden i företagets nätverk.
– Returer är en viktig fråga för såväl konsumenter som e-handlare och en nyckelaspekt för hållbar e-handel, säger Johan Widman, Director Ecommerce DHL Freight Sverige.
E-handlaren behöver inte utveckla eller implementera något för att få tillgång till funktionen.