Tillväxttakten för flygtrafiken i Tyskland är efter pandemin betydligt lägre än i övriga Europa. Höga avgifter avskräcker flygbolag från att fortsätta sina verksamheter i landet.
Nedskärningarna på tyska flygplatser fortsätter. Efter att Ryanair och Eurowings dragit ner på sina flygningar meddelar nu även Condor att de planerar att minska antalet avgångar från Hamburg. Samtidigt varnar Lufthansas vd Carsten Spohr för fler neddragningar i flygplanerna. Under flera månader har höga statliga skatter och avgifter pekats ut som orsaken till att det går trögt för flygtrafiken i Tyskland. Biljettpriserna ökar, och nya dyra regleringar är redan på väg att införas.
Tyska flygplatser är underutnyttjade: flygbolagen klagar på höga avgifter
Enligt Bundesverband der deutschen Luftverkehrswirtschaft (BDL) kommer totalt 115,7 miljoner sittplatser att erbjudas för flygningar till, från och inom Tyskland mellan september 2024 och februari 2025. Det är en ökning med fem procent jämfört med året innan, men fortfarande 13 procent lägre än före pandemin. Jämfört med resten av Europa, där återhämtningen nått 106 procent, ligger Tyskland efter med sina 87 procent.
Särskilt drabbade är mellanstora flygplatser som Stuttgart (66 procent), Düsseldorf (74 procent), Köln (75 procent) och Berlin (76 procent). Hamburg, som tidigare låg på 86 procent, drabbas nu också av neddragningar.
Kärnan i flygbolagens klagomål är den 25-procentiga ökningen av flygskatten från den 1 maj (15,53 till 70,83 euro beroende på flygsträcka), flygsäkerhetsavgifter och en säkerhetsavgift för passagerarkontroller på flygplatserna. Den nuvarande maxgränsen på tio euro per passagerare planeras att höjas till femton euro nästa år.
Strängare krav från regeringen: syntetiskt bränsle för flyget
Utöver dessa avgifter tillkommer start- och landningsavgifter samt nya miljökrav från EU. Från nästa år kommer EU, förutom utsläppshandel, att kräva att två procent av flygbränslet består av hållbart producerat bränsle (SAF). SAF, som tillverkas bland annat av rester från matoljor, är cirka fyra gånger dyrare än konventionellt flygbränsle.
Från och med 2030 måste flygbränslet också innehålla syntetiskt tillverkat bränsle från förnybar el, genom tekniken "Power-to-Liquid" (PtL). Lufthansa påpekar att det ännu inte finns någon fabrik för detta i Europa, och att Tyskland har valt att införa en PtL-kvot på 0,5 procent redan 2026, vilket enligt bolaget är omöjligt att uppnå på grund av bristande tillgång.
De statliga kostnaderna för flygtrafiken i Tyskland är betydligt högre än i grannländerna, enligt den tyska flygbranschens organisation ADV. Startkostnaden för ett medeldistansflyg som en Airbus A320 uppgår i Tyskland till cirka 3 500 euro, jämfört med 1 300 euro i grannländerna. På långdistansflyg är avgifterna upp till fyra gånger högre.
Allt fler flygbolag drar ner på flygningar i Tyskland
Inrikesflyget i Tyskland har minskat markant. BDL:s flygplan visar att endast en fjärdedel av de inrikesflyg som fanns före pandemin nu erbjuds, om man exkluderar de som ansluter till knutpunkterna i Frankfurt eller München. Eurowings beslut att stänga ner rutten Hamburg–Köln är en följd av att tjänsteresor allt oftare ersätts av tågresor eller videokonferenser. Punkt-till-punkt-flygningar har också minskat kraftigt i Tyskland och ligger nu på 78 procent av nivån före pandemin.
Antalet direktflyg från Tyskland minskar, enligt en studie från det tyska centret för luft- och rymdfart (DLR). Många rutter trafikeras nu endast av ett enda flygbolag, vilket pressar upp biljettpriserna. Samtidigt växer lågprisbolag som Ryanair och Wizz Air på andra marknader.
Lågprisbolag pressas av höga avgifter
Avgifterna på tyska flygplatser gäller för alla flygbolag, men lågprisflygbolagen är särskilt känsliga för höga kostnader. Ryanair, som i genomsnitt tar 66 euro per biljett från tyska flygplatser enligt DLR, har liten marginal för de statliga avgifterna som ofta utgör minst hälften av denna summa.
När biljettpriserna höjs ökar risken för förluster, och flygbolagen väljer att flytta sina flygningar till mer lönsamma rutter. Detta gäller även för Lufthansa-ägda Eurowings, som trots sitt fokus på den tyska marknaden nu minskar sina inrikesflyg. Lufthansa-koncernen bedriver en tydlig internationell strategi och har genomfört uppköp i Österrike, Schweiz, Belgien och planerar nu även expansion till Italien och Portugal. Endast en tredjedel av koncernens omsättning kommer numera från Tyskland.
Källa: Merkur