2025 startar en ny transportutbildning i Ljusdal. Ett viktigt steg för att möta efterfrågan på utbildade lastbilsförare och säkra arbetstillfällen i kommunen. Beskedet innebär att Sverige nu får 100 skolor som erbjuder transportinriktningen.
– En milstolpe i branschen, säger Per-David Wennberg, regional projektledare på TYA.
TYA har i nära samarbete med lokala företag arbetat för att visa på det växande behovet av transportutbildning i Ljusdals kommun. Nu kom det glädjande beskedet att Slottegymnasiet startar upp Fordons- och transportprogrammet hösten 2025.
– Rekryteringsbehovet är stort både på åkerier och skogsbolag i Ljusdalsområdet. Många elever väljer att praktisera i närhet till skolan och praktiken leder ofta till anställning efter examen. Med den nya transportutbildningen får eleverna möjligheten att stanna kvar i sin hemort, vilket bidrar till att säkra framtida arbetstillfällen i Ljusdal, säger Per-David Wennberg.
100 skolor med transportutbildning
Den senaste tiden har transportbranschen nåtts av flera positiva besked. I Vilhelmina har beslutet om nedläggning av Malgomajskolans transportinriktning pausats och nyligen kom nyheten att Gotland får tillbaka sin transportutbildning – åtta år efter att den försvann från ön. Med uppstarten i Ljusdal har Sverige sammanlagt 100 gymnasieutbildningar inom transport från och med nästa år.
– Det är en viktig milstolpe och det avgörande är att vi gemensamt har lyckats påverka utvecklingen. Men kompetensbehovet är fortfarande stort. De elever som börjar programmet nästa höst blir inte färdigutbildade förrän sommaren 2028. Vi måste fortsätta skapa förståelse för varför fler utbildningsplatser behövs, så att fler elever kan förverkliga sina drömmar och vi kan möta branschens behov i hela landet, säger Per-David Wennberg.
Svårt att rekrytera
Efterfrågan på lastbilschaufförer är fortsatt hög, det visar TYAs senaste rapport kring kompetensförsörjningen i branschen, Trendindikatorn Åkeri. Av de tillfrågade åkeriföretagen bedömer 34 procent att de kommer att anställa de kommande sex månaderna. I antal 2 304 lastbilschaufförer inom sex månader och 4 623 förare på helåret. Samtidigt uppger 43 procent av åkerierna att de har problem med att rekrytera och att det är särskilt svårt att hitta chaufförer med rätt yrkesutbildning och rätt yrkeserfarenhet.
– Utan fler utbildade chaufförer riskerar vi stora samhällsutmaningar, som förseningar i varuleveranser och minskad industriförsörjning, avslutar Per-David Wennberg.
Källa: TYA