Möte om Rail Baltica-projektet i Lettland: Diskussion om nästa steg för att stärka samverkan och finansiering

Vid mötet med lettiska regeringsministrar betonade Trautmann att Rail Baltica varit mycket framgångsrikt när det gällde att säkra medfinansiering från EU. Foto: Rail Baltica

Nyligen besökte Catherine Trautmann, EU:s samordnare för den Nordöstersjö-Baltiska TEN-T-korridoren, Riga för att diskutera genomförandet av Rail Baltica-projektet i Lettland samt utvecklingen av den gränsöverskridande anslutningen i projektets första fas.

Vid den senaste utlysningen inom ramen för Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) 2023 tilldelades projektet ytterligare finansiering på cirka 1,43 miljarder euro, varav omkring 1,16 miljarder kommer från CEF och 261 miljoner från de tre baltiska staterna. Rail Baltica har därmed fått fler bidrag än något annat europeiskt projekt, vilket visar EU-kommissionens starka stöd för projektet.

Trautmann lyfte också fram att Rail Baltica är ett gränsöverskridande projekt som ska förbinda Finland, Estland, Lettland, Litauen och Polen med det europeiska järnvägsnätet. Trots att arbetet fortskrider och att Estland, Litauen och Polen har bekräftat sitt engagemang för projektet, följer grannländerna noga den pågående debatten i Lettland.
– Prioriteringen är att koppla samman de tre baltiska staterna med det europeiska järnvägsnätet till 2030. Detta är en strategisk nödvändighet. Vi behöver fokusera våra insatser här, sade Catherine Trautmann och tillade – Projektet kommer att anses vara avslutat först när de baltiska huvudstäderna, inklusive Riga, är fullt integrerade med det europeiska järnvägsnätet. För att lyckas behöver vi kunna visa framsteg på huvudlinjen. Detta skulle också öppna möjligheter till alternativa finansieringskällor och därmed utöka omfattningen av arbetet i fas I.

Trautmann poängterade även att – Detta är ett projekt av nationell betydelse. Alla ministrar måste samarbeta för att förverkliga det. Det är ett gemensamt ansvar för hela Lettlands regering och även ett ansvar för Lettland gentemot sina partners. Jag ser fram emot att se framsteg på detta område, vilket förväntas leda till ett snabbt avtal inom de kommande veckorna, samt ett avtal mellan de baltiska staterna innan årets slut.

Nödvändigt att etablera en europeisk spårviddsanslutning

Lettlands transportminister Kaspars Briškens underströk vikten av samarbetet med EU-kommissionen och framhöll att – För att säkra Lettlands nationella intressen och uppfylla internationella åtaganden måste den inledande fasen av projektet prioritera den gränsöverskridande anslutningen. Att etablera en europeisk spårviddsanslutning till en av Rigas två internationella Rail Baltica-stationer är avgörande för att redan från början utnyttja den fulla potentialen för passagerartrafik och ekonomisk tillväxt. De kommande förhandlingarna om EU

fleråriga budgetram kommer att vara avgörande för att fastställa tillgänglig EU-finansiering för Rail Baltica, vilket påverkar tidsplanen för att starta projektets första fas i Lettland.

Som europeisk samordnare är Catherine Trautmann utsedd av EU-kommissionen för att stötta medlemsländerna i genomförandet av viktiga delar av transportkorridoren Nordöstersjön-Baltikum, med särskilt fokus på gränsöverskridande transportinfrastrukturprojekt, som ofta är mer komplexa än rent nationella projekt. Rail Baltica är särskilt betydelsefullt eftersom det involverar inte bara de tre baltiska länderna utan också Polen och Finland. Sedan juli, då den nya TEN-T-regleringen trädde i kraft, är det även en del av korridoren som förbinder Östersjön, Svarta havet och Egeiska havet.

Källa: Rail Baltica