Galaxy har sedan den 20 januari befunnit sig på Remontowa-varvet i Gdansk. Hon återvände i trafik den 6 februari på rutten Stockholm-Åbo. Mellan 2014-2018 har Tallink Grupp investerat över 75 miljoner euro i fartygsrenoveringar, vilket har medfört att Galaxy, ett av två svenskflaggade fartyg, genomgått ett omfattande renoveringsarbete med uppfräschade butiksytor, restauranger och ett helt nytt Silja Land till följd av det omfattande investeringsprogrammet.
Tre ytor ombord utmärker sig efter nyrenoveringen: Caféet i fartygets för har totalrenoverats och Fastlane introducerats. Ett nytt lekland vid namn Silja Land har tagit form och en flytande Superdry-shop in shop har öppnat. Fastlane är ett välkänt restaurangkoncept som återfinns på flertalet av koncernens fartyg och erbjuder enklare rätter samt en nattmeny i en ljus och modern miljö. Fashion Street har förstärkts med en 70m2 shop in shop genom det populära klädmärket Superdry, som sedan 7 år tillbaka återfunnits ombord. Silja Land är en helt ny lekplats för barn, nu med en mycket större lekyta.
– Renoveringen av Galaxy har ytterligare stärkt vår position på rutten Stockholm-Åbo. Med ett modernt svenskflaggat fartyg som togs i trafik 2006, fortsätter vi att erbjuda våra resenärer fantastiska matupplevelser, högkvalitativ shopping och ett rikligt nöjesutbud för stora som små. De investeringar som vi gjort mellan 2014-2018 tillåter oss att driva utvecklingen framåt, för att i framtiden försäkra oss om att vi fortsatt behåller positionen som det ledande rederiet inom passagerar-och lasttrafiken i Östersjöns norra del, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja.
Under det 16 dagar långa renoveringsarbetet har byten av mattor i standardhytter, sviter och allmänna utrymmen utförts, samtidigt som uppfräschning av allmänna toaletter skett. Fartygets buffé har bytt namn till Grande Buffét, där ytor har moderniserats och nya stolar och bord tillkommit. Under renoveringen har även ett antal tekniska arbeten pågått, Hans Friberg, Operativ Chef på Tallink Silja AB berättar:
– Som alltid när ett fartyg torrsätts så görs en mängd underhållsarbeten och annat normalt underhåll. Allt långt ifrån synligt för våra gäster men mycket viktigt! Vi har gjort normalt underhållsarbete på fartygs botten, underhåll på roder och propellrar, servat fartygets stabilisatorer, så de fungerar optimalt för behagliga resor samt gjort underhåll på de viktiga samkörningsväxlarna som kopplar samman maskiner och propellrar. Samtidigt görs mängder med underhåll på ventilationssystem och inte minst på vattensystem ombord. Mängder med underhåll precis som på ett stort hus iland! Och precis som på ett hus har vi målat och målat och målat!, säger Hans Friberg.