Nyligen rapporterade Svt om hur hundratals lastbilar dagligen åker omkring på våra vägar med dåligt fastsurrade betongelement, vilket beskrivs som kringresande dödsfällor. Det är hög tid att öka säkerheten på våra vägar, menar Ostkusthamnar i samverkan.
Svt:s inslag visar att farliga godstransporter ofta förekommer på våra svenska vägar, vilket både fackförbundet Byggnads och Arbetsmiljöverket nu varnar för. Samtidigt råder det en stor efterfrågan på betongelement vilket bidrar till ökad import från Polen och Baltikum. Den ökade transportvägen för lastbilarna leder därför till allt större risker. Arbetsmiljöverket konstaterar att klena kedjor och utslitna spännband är särskilt utbrett bland utländska åkerier.
- De senaste veckorna har flera incidenter inträffat, vilket är oerhört tragiskt. Självklart måste lastbilarnas säkerhet bli bättre, men Sverige måste även använda sig av säkrare logistikkedjor. En stor andel av det tunga godset skulle kunna lyftas av vägarna och gå den längsta delen av transportsträckan till sjöss. Det skulle leda till mindre farligt gods på vägarna, menar Erik Zetterlund, vd Oxelösunds hamn AB.
Regeringen är tydlig med att en överflyttning av gods från land till sjö måste ske för att vi ska uppnå de transportpolitiska målen. Resonemanget stöds av såväl Trafikverket som Sjöfartsverket. Men för att nå målet om en halvering av antalet omkomna inom vägtransportområdet menar Ostkusthamnar i samverkan att tydligare insatser bör göras från regeringens håll. Zetterlund fortsätter:
- Vi menar att det behövs politisk vilja och handlingskraft. Regeringen utreder just nu hur en differentierad vägslitageskatt skulle kunna reglera framförandet av tungt gods på våra vägar. Ostkusthamnar i samverkan välkomnar utredningen och hoppas på att en stor andel av tungt gods i framtiden kommer styras mot närmsta hamn.