Varje år utvärderar och rankar tidskriften ”Intelligent Logistik” Sveriges bästa logistiklägen. Örebroregionen har haft en stadig andraplats på listan under de senaste åren, men i årets ranking delar Örebroregionen på förstaplatsen med Göteborgsregionen.
– Örebro har en extremt stark tillväxt inom logistik just nu och de strategiska satsningar som gjorts har verkligen burit frukt. Det geografiska läget är utmärkt för att försörja både Sverige och hela Norden och infrastrukturen med Sveriges viktigaste järnvägsknutpunkt för gods i Hallsberg är också viktig. Men att ett läge som saknar containerhamn kan ta den här positionen på listan är nästan osannolikt, säger Hilda Hultén, chefredaktör på Intelligent Logistik.
Regionen har stärkts genom flera år av strategiska satsningar, stora nyetableringar av bland annat PostNord och Lidl, ett nytt logistikområde under utveckling i Törsjö och en växande logistikkompetens i hela regionen och nu det nystartade forskningscentrat. Det finns en mycket bra infrastruktur i form av vägar, järnvägar, landets största kombiterminal och en av Sveriges största fraktflygplatser.
– Vi fortsätter nu vårt pågående arbete med att utveckla regionens erbjudande till marknaden där satsningar på utbyggd infrastruktur, hållbar logistik, attraktiva etableringslägen och effektiva etableringsprocesser ytterligare ska bidra till att skapa bra förutsättningar för både befintliga och nya företag, säger Helena Aronsson, verksamhetsledare för Business Region Örebro (där 11 av länets kommuner samarbetar på näringslivsområdet).
Sveriges bästa logistiklägen 2018:
1. Örebroregionen / Göteborgsregionen
3. Östgötaregionen
4. Helsingborgsregionen
5. Stockholm Nord
6. Jönköpingsregionen
7. Eskilstuna/Strängnäs
8. Stockholm Syd
9. Halmstadregionen
10. Malmöregionen
Kriterier för rankingen:
Intelligent logistik har sammanställt listan över Sveriges bästa logistiklägen i över 10 år. Utvärderingen görs utifrån sex olika kriterier:
1. Geografiskt läge, med närhet till Sveriges demografiska tyngdpunkt.
2. Allsidighet, tillgänglighet och hållbarhet i logistisk infrastruktur. (Vägar, järnvägar, hamnar, fraktflyg och kombiterminaler).
3. Volymen av tillkommande logistikyta de senaste fem åren.
4. Samlat utbud av logistikservice, relevant akademisk utbildning och tillgång till arbetskraft.
5. Samarbetsklimat, affärsklimat och nätverk inom regionen.
6. Pris och tillgång till färdigplanerad mark för nyetableringar.