Samtidigt som fler uppmuntras resa kollektivt för ökad hållbarhet, gör framkomlighetsproblem att bussens restid ökar och att tillförlitligheten minskar vilket riskerar en negativ spiral där klimatet blir den största förloraren.
Nu måste bussen prioriteras i gaturummet. Och det håller svenskarna med om. Enligt en ny Sifo-undersökning beställd av Sveriges Bussföretag vill mer än varannan svensk, 52 procent, att bussen ska få mer utrymme i gaturummet. 33 procent avvisar förslaget medan 16 procent inte vet.
Drygt 80 procent av Sveriges bussar går på förnybara drivmedel vilket minskar de fossila utsläppen med upp till 90 procent. I stadstrafiken bidrar också allt fler elbussar till att busstrafikens utsläpp minskar ännu mer.
– Utmaningen för busstrafiken är med andra ord inte klimatpåverkan utan handlar istället om framkomlighet: bilköer, långdragna vägarbeten felparkerade fordon stoppar busstrafiken. Ökande restider och minskad tillförlitlighet gör att bussen blir mindre attraktiv. Med relativt små medel och enkla investeringar kan vi göra det mer attraktivt att ta bussen och samtidigt bidra till en lugnare stadsmiljö och mer hållbara transporter. Vi ser att kommuner behöver ge bussen mer plats i gaturummet, framhåller Anna Grönlund.