Diskussionen om effekterna av den pågående pandemin på resandet i Sverige har hittills handlat mest om hur flygandet och tågresandet påverkas. Det var därför välkommet att P1 Morgon 17/4 tog upp även vägtrafiken och intervjuade Jonas Eliasson, Tillgänglighetsdirektör på Trafikverket.
Vägtrafikens nedgång är mångdubbelt större än flygets och tågtrafikens minskningar. Om den minskning som refererades i radioinslaget, minus 30 procent omräknas till helårseffekt skulle biltrafiken minska med hela 35 miljarder passagerarkilometrar. En minskning med 100 procent för flyget motsvarar en nedgång med 4 miljarder passagerarkilometrar.
– Detta visar vilken helt avgörande betydelse bilismen har för tillgänglighetsmålen i Sverige, säger Charlie Magnusson på MRF. Större uppmärksamhet måste i krishanteringen ges till att säkerställa att vägtransportsystemets alla delar upprätthålls och fungerar väl. I stora delar av landet utförs nu 100 procent av alla resor med bil.
MRF föreslår: Tidigarelägg väginvesteringar med stor betydelse för tillgängligheten i landet. E-vägarna i norra Sverige, Östlig Förbindelse och Tvärförbindelsen i Stockholm, E6 i Skåne och E20 i Väst.