Trycket på svenska transportbranschen är fortfarande högt. I TYAs årliga Trendindikator uppger 44 procent av de tillfrågade åkeriföretagen att de kommer att anställa det närmaste halvåret, ett behov på över 2 800 nya förare. På helåret bedöms behovet vara uppemot 6 000 förare. Efterfrågan är den näst högsta sedan 2010 och slås bara av 2018 års mätning.
– Vår långsiktiga bedömning kvarstår – att det behövs 50 000 lastbilsförare i Sverige de närmaste tio åren. Vi ser visserligen en tendens till avmattning, men från en extremt hög nivå, säger Lasse Holm, projektledare på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.
– De senaste tre åren har vi sett en försiktig ökning av kvinnor som kör lastbil, men tittar man på gymnasieskolans transportutbildning är trenden tydlig, där utgör kvinnor i dag närmare 25 procent av eleverna, säger Lasse Holm.
Under 2019 utbildas runt 3 000 – 3 500 nya lastbilsförare. Flera gymnasieskolor har ökat antalet platser och regeringen har avsatt medel till Komvux förarutbildning, samtidigt har Arbetsförmedlingen dragit ner på antal platser.
– För att klara tillgång och efterfrågan behövs sammanlagt 4 000 utbildningsplatser säger Lasse Holm. Bristen på förare är en viktig fråga för samhället då transporterna är helt avgörande för industri och handel.