Techföretaget Einride och livsmedelskedjan Lidl driftsätter nu ny, uppkopplad eltransport som bolagen utvecklat tillsammans. Lanseringen är ett viktigt steg i det strategiska innovationssamarbete som företagen initierade 2017 för att elektrifiera och automatisera transport.
Lidl och Einride har sedan partnerskapets start haft som ambition att både elektrifiera och med tiden automatisera leveranser från Lidls centrallager till butikerna. Nu har bolagen driftsatt ny, uppkopplat eltransport för Lidls centrallager i Rosersberg utanför Stockholm, vilket eliminerar utsläppen och minskar kostnaderna. Som en del av systemet rullar en elektrisk lastbil som är försedd med Einrides mjukvara för styrning och övervakning. Den rullar 324 km per dag och levererar dagligen till fem butiker i Stockholmsregionen, i genomsnitt 104 pallar per dag.
– Vi ska vara branschledande för hållbara och helt fossilfria transporter till 2025. Ett viktigt steg på den resan är att vi nu driftsatt vårt första helt elektriska fordon. Det här är ett inledande steg i en större omställning och under de kommande åren hoppas vi kunna utöka andelen intelligenta, elektriska leveranser kraftigt. Med de elektrifierade transporterna – i kombination med nya lösningar för samarbete, planering och digitalisering – räknar vi med att kunna både minska kostnader och miljöpåverkan, säger Carl Ceder, Logistikchef Lidl Sverige.
Planen är långsiktig, med 2025 som första stora milstolpe. Då ska en betydande andel av alla leveranser ske med elektriska fordon och förhoppningen är att en stor del dessutom kan ske utan någon förare. Att Lidl nu är igång med omställningen är ett viktigt steg på vägen.
– Det här visar för branschen att omställningen mot mer hållbar och kostnadseffektiv frakt enkelt kan påbörjas redan idag. Tekniken finns och med Einrides mobilitetsplattform framtidssäkrar du dina leveranser med elektrisk och autonom transport. Vi är stolta över vårt strategiska partnerskap med Lidl som driver på innovation och bygger ett logistiksystem i världsklass, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef för Einride.
Efter driftsättningen av eltransporten i Rosersberg kommer man successivt skruva upp takten och utöka andelen elektrisk och uppkopplad transport.