Ford tillkännager nytt europeiskt forskningsprogram för självkörande bilar som arbetar med företag för att bättre förstå hur autonoma fordon kan integreras i deras verksamhet.
Leveransföretaget Hermes är det första företaget att driva Fords forskningsbilar som en del av ett "last mile delivery" -pilottest för att effektivisera och göra leveranserna i staden mer hållbara.
Ford är marknadsledande i Europa inom transportbilar, och man planerar att investera cirka 7 miljarder dollar i autonoma fordon under 10 år, inklusive investeringar i den självkörande teknologipartnern Argo AI.
Leveranser fram till dörren är mer en del av våra liv än någonsin tidigare - men sättet vi tar emot paket kan komma att förändras. Ford tillkännager idag ett nytt forskningsprogram för självkörande bilar, utformat för att hjälpa företag i Europa att förstå hur autonoma fordon kan gynna deras verksamhet.
En av Storbritanniens ledande leveransföretag Hermes är det första företaget som samarbetar med Ford i programmet. Med hjälp av en specialanpassad transportbil från Ford syftar forskningen till att bättre förstå hur andra trafikanter skulle uppfatta och interagera med en transportbil utan en förare.
Den specialanpassade Ford Transit har sensorer som efterliknar utseendet på en riktig, självkörande bil samt ett "Human Car Seat" som kontrollerar fordonet - detta gör det möjligt för en erfaren, dold förare att köra samtidigt som man ger andra intryck av att ingen sitter vid ratten.
Ford har under sex år varit marknadsledande i Europa för transportbilar. Tillsammans med den expertis som finns bland ledande leveransföretag har man för avsikt att identifiera nya möjligheter och modeller för autonom fordonsdrift - och särskilt förstå hur mänskliga interaktioner kan fungera tillsammans med självkörande bilar. Paketleveranser, som innefattar många interaktioner mellan människor, är ett perfekt testfall.