Lidl Sverige har under de senaste åren arbetat med att minska användningen av flygtransporter. Nu har Lidl, som den första rikstäckande kedjan, fattat beslut om att sluta flyga frukt och grönt eller andra livsmedel till sina butiker. Ett beslut som fattats efter en analys av de sammantagna hållbarhetskonsekvenserna av flygtransporter. En viktig faktor som vägts in i beslutet är flygtransporternas stora bidrag till matsvinnet.
Idag är det vanligt att de svenska livsmedelskedjorna använder sig av flygtransporter för att säkra tillgång på till exempel citroner, haricots verts, papaya, färska bär och sparris året runt. Nu ställer Lidl Sverige om sina transporter till tåg och båt av färsk frukt och grönt. Förra året transporterades endast Lidl honungsmango med flyg. I år blir det stopp för alla flygtransporter av färsk frukt och grönt och anda livsmedel.
Andelen matsvinn för de produkter som flugits till Sverige är hög i jämförelse med livsmedel som transporterats med båt eller tåg. Kombinerat med transporteras utsläpp har detta varit avgörande för Lidl Sveriges beslut.
– Att flyga livsmedel till Sverige innebär en stor klimatbelastning och bidrar till att öka vårt matsvinn. När vi fortsätter vårt arbete för att minska såväl klimatavtryck som matsvinn var ett naturligt steg att ifrågasätta flygtransporterna av frukt och grönt. Vi vet att kunderna uppskattar att ha tillgång till säsongsprodukter året runt, men vi kommer kunna fortsätta erbjuda våra kunder ett brett sortiment av färsk frukt och grönt även om vi inte använder flygtransporter, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef Lidl Sverige.
Lidl Sverige är den enda rikstäckande livsmedelskedjan som klimatkompenserar för sin svenska verksamhet. Företaget har som målsättning att halvera sitt matsvinn till 2025. Årligen redovisar Lidl sitt matsvinn i ton så att det ska vara enkelt och transparent att följa hur arbetet utvecklas.