Till följd av högre godstransportkostnader i norra Sverige höjer regeringen transportbidraget med 77 miljoner kronor i Tillväxtverkets regleringsbrev för 2022. Det totala transportbidraget uppgår nu till 508 miljoner kronor och är i linje med höständringsbudgeten för 2022.
– Transportbidraget är betydelsefullt för att kompensera för högre transportkostnaderna för bland annat tillverkningsindustrin och stärker därmed företagens konkurrenskraft i de fyra nordligaste länen, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.
– Vi vill ha ett konkurrenskraftigt näringsliv för en hållbar regional utveckling. Förutsättningarna att bo, verka och leva i hela landet ska förbättras. Transportbidraget bidrar till den regionala utvecklingen och ett konkurrenskraftigt näringsliv, säger landsbygdsminister Peter Kullgren.
Syftet med transportbidraget är att kompensera företag i de fyra nordligaste länen, Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland för kostnadsnackdelar till följd av långa transportavstånd för varor. Bidraget syftar även till att stimulera höjd förädlingsgrad i områdets näringsliv.
Transportbidraget varierar mellan 5–45 procent av godkänd transportkostnad, dock högst 15 miljoner kronor per produktionsställe, och baseras på i vilken kommun företaget har sin produktionsverksamhet.
I budgetpropositionen för 2023 föreslår regeringen att transportbidraget för 2023 ska uppgå till 451 miljoner kronor för att även fortsatt främja den regionala utvecklingen i de fyra nordligaste länen.