Koldioxidutsläpp ska minska med ny avgift på importerade varor utanför EU

CBAM och införandet av koldioxidavgiften kan öppna upp för nya affärsmöjligheter i transportbranschen. FOTO: LOVE JANSON.

EU skruvar upp tempot i klimatomställningen med en ny koldioxidavgift på varor som tillverkats utanför unionen. Varje kvartal ska mängden varor och koldioxidutsläpp rapporteras och avgiften betalas. Vi bad Peter Klintberg, konsultchef på Customs Support, att förklara vad detta innebär.

Av: Love Janson

EU ska vara klimatneutralt 2050 och då måste koldioxidutsläppen minska. En utmaning är när varor tillverkas i länder utanför EU:s regleringar av miljö och klimat. Då ökar utsläppen. Därför inför EU en koldioxidavgift på varor som förs in till unionen från dessa länder. Avgiften benämns som en gränsjusteringsmekanism eller CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Låter det byråkratiskt och svårförståeligt? Vi bad Peter Klintberg som är konsultchef på Customs Support, reda ut vad detta egentligen handlar om. Customs Support är en internationell koncern som guidar företag kring frågor om tull och import. I Sverige har företaget kontor i Göteborg där Peter är en av medarbetarna med särskild kompetens inom detta nya område.

- Vi får en hel del frågor om regelverket kring CBAM, berättar Peter. Många av våra kunder kommer att påverkas och har funderingar hur detta ska fungera.

b
När varor importeras till EU ska den mängd koldioxid somtillverkningen ger rapporteras. I en första omgång är det sex områden
som omfattas av reglerna till exempel metallhantering. FOTO: LOVE JANSON.

        
Stenkoll på varukoderna

Regelverket mjukstartade i oktober 2023. Då inleddes en övergångsperiod på två år där man fokuserar på statistik och uppgifter som samlas in. Importörer, tullombud, Naturvårdsverket, Tullverket och EU ska hitta sätt att samarbeta och lösa utmaningar. Från januari 2026 tillämpas lagstiftningen fullt ut.

I en första omgång har EU tagit fram sex områden som ska omfattas av reglerna. Det är verksamheter som medför stora utsläppsvolymer däribland metallhantering som aluminium, järn och stål men även andra verksamheter som cement, vätgas, gödningsmedel och el.

Hur ska ett importföretag arbeta med dessa nya regler i praktiken?

 - När varorna ankommer är det viktigt att se vilken varukod de har. Ingår koden i de sex områdena ska man rapportera varukoden och mängden koldioxid som har genererats under varans tillverkningen i landet utanför EU. För att få reda på hur mycket utsläpp varorna har skapat kontaktar importföretaget sin leverantör för att få uppgifterna och om de saknas kan man använda sig av schablonvärden.

Den första rapporteringen ska ske under januari 2024. Uppgifter om varor från de sex områdena under det sista kvartalet av 2023 ska lämnas in digitalt på en EU-portal som nås via Tullverkets hemsida. Rapporteringen sker sedan kvartalsvis. Att ha rätt uppgifter till rapporteringen är nödvändigt, poängterar Peter.

 - Det är viktigt att företaget som importerar har koll på varuklassificering och varukoder, att de verkligen stämmer. Från det bestäms om man ska rapportera och i framtiden betala avgiften.

Samarbeta internt

Men CBAM ska också fungera i det interna, dagliga arbetet på företaget. Eftersom det kan behövas olika uppgifter till rapporteringen är det klokt att samarbeta, menar Peter.

 - Det kan vara olika avdelningar som tillsammans tar fram uppgifterna, till exempel inköp, ekonomi och kvalitet och miljö. Och att man utser en avdelning eller medarbetare som har huvudansvaret för rapporteringen.

Under arbetets gång dyker det upp frågor som ska besvaras, men då är det viktigt att företaget vänder sig till rätt myndighet.

 - Handlar det om klassificering är det en tullfråga, och då kan man vända sig till Tullverket eller oss. Naturvårdsverket kontaktar man när det gäller uppgifter och beräkningar av koldioxidutsläpp.

Nya affärsmöjligheter

Hur ska en importör se på CBAM? Framför allt är det ett led i att globalt minska utsläppen av koldioxid och skapa rättvisare förutsättningar mellan att producera en vara i eller utanför EU, anser Peter. Men företaget måste förbereda sig på den kommande rapporteringen. Från och med 2026 blir det krav på betalning.

Även om betalningen kommer att starta först om två år finns det skäl att se över marknaden för de importerade varorna. Hur avgiften kommer att påverka försäljningspriset och kommande affärsmöjligheter är naturligtvis oklart i dagsläget. Men företaget bör redan nu ta hänsyn till det. Den inhemska marknaden kan påverkas när företag hellre väljer leverantörer inom EU framför leverantörer utom EU eftersom man måste betala en avgift.

Samtidigt kan länder runt om i världen följa EU:s exempel och införa liknande system för att begränsa koldioxidutsläpp. Har en tillverkare utanför EU redan betalat utsläppsrätter ska importören kunna tillgodoräkna sig det vid importen och slippa betala avgifter.

b
När varor importeras till EU ska den mängd koldioxid som tillverkningen ger rapporteras. I en första omgång är det sex områden
som omfattas av reglerna till exempel metallhantering. FOTO: LOVE JANSON.

EU:s regelverk blir ett föredöme i kampen om att rädda klimatet i världen. Då kommer saken i ett annat läge för de svenska importörerna och om avgiften blir kvar är en fråga för framtiden. Till dess pågår EU:s arbete mot en klimatmässigt hållbarare union.

Peter Klintbergs tips för att förbereda rapporteringen inför CBAM

  1. Se över klassificering och varukoder när ni importerar varor. Korrekt klassificering är centralt för att avgöra om varan omfattas av CBAM.
  2. Upprätta dialog med era leverantörer om mängden koldioxid som tillverkningen skapar.
  3. Ta fram ett internt arbetssätt som inkluderar de avdelningar och funktioner som ska delta i rapporteringsarbetet.