PostNord introducerar nu Sveriges längsta lastbil på 34 meter, vilket markerar en ny era inom svensk transport. Lastbilen är längre än en blåval och har 30 procents större lastkapacitet. Detta fordon kommer att trafikera sträckan mellan Göteborg och Örebro.
Trafikverket började den 1 december tillåta 34,5 meter långa lastbilar, nästan tio meter längre än de tidigare längsta. Denna förändring innebär att lastkapaciteten ökar med cirka trettio procent. Färre transporter behövs, vilket leder till minskade utsläpp och mindre slitage på vägnätet. Trafikverket uppskattar att utsläppen från tung lastbilstrafik kan minska med mellan fyra och sex procent tack vare dessa längre fordon.
"Satsningen på långa lastbilar är en del i vårt arbete med minskade utsläpp och ökad effektivitet i våra transporter. För oss innebär det en mångmiljonbesparing samtidigt som vi sänker våra utsläpp", säger Caj Hember, chef för rikstransporter på PostNord.
Utbildning av chaufförer
Den första av dessa långa lastbilar levererades till företaget i mitten av juni. Innan den börjar trafikera de svenska vägarna kommer ett antal chaufförer att genomgå utbildning i att köra och hantera det 34 meter långa ekipaget. Detta är ett viktigt steg för att säkerställa säker och effektiv hantering av det nya fordonet.