Volkswagen investerar 60 miljarder euro i utveckling av nya förbränningsmotorer

Volkswagens e- och hybridfordon samlade. Svårsåld produkt? Foto: Volkswagen

Volkswagen ser inte förbränningsmotorer som en teknologi på väg ut. Den tyska biltillverkaren planerar att investera 60 miljarder euro i forskning och utveckling av nya förbränningsmotorer under de kommande åren.

Den betydande summan för förbränningsmotorer sker samtidigt som företaget investerar 120 miljarder euro i utveckling av elbilar. Summorna avsätts fram till 2028, vilket indikerar att Volkswagen inte har för avsikt att fördröja sina planer. Målet är att hålla bilar med förbränningsmotorer konkurrenskraftiga.

Marknadsförändringar och efterfrågan

Enligt den tyska branschtidningen Auto Motor Sport har Volkswagen gjort dessa strategiska beslut baserat på marknadsobservationer. En journalist från tidningen intervjuade Volkswagens finansledning och rapporterade att försäljningen av elbilar minskar medan efterfrågan på förbränningsmotorer ökar.

Kommentarer från Richard Hammond

Top Gear-legendaren Richard Hammond har också vägt in i debatten om förbränningsmotorers framtid. I en intervju med The Telegraph uttryckte Hammond skepticism över hur snabbt elektrifieringen kommer att ske. Han tror att majoriteten av bilarna på vägarna fortfarande kommer att vara förbränningsmotorbilar år 2050, och framhöll behovet av att utveckla rena bränslen.

Målet är att hålla förbränningsmotorer konkurrenskraftiga

– På grund av Kinas kontroll över sällsynta jordartsmetaller som behövs för batterier kommer elektrifieringen inte att kunna hålla sitt nuvarande tempo, förklarade Hammond. Om hållbara bränslen kan produceras i stor skala, kan en stor del av världens 1.4 miljarder bilar fortsätta att rulla.

Behov av information och utbildning

Hammond betonade också behovet av bättre information för konsumenter när de överväger att köpa nya bilar.

– Den största ekonomiska beslutet vi som individer gör som påverkar vårt koldioxidavtryck är valet av bil. Folk kan köpa en elbil som inte passar deras behov eller avstå från att köpa en som skulle vara perfekt för dem, sade Hammond till The Telegraph.

– Det behövs ett program som förklarar vad man behöver veta när man överväger detta viktiga beslut.

Tidigare erfarenheter och olyckor

Hammond är känd för sina medverkan i tv-program som Top Gear och The Grand Tour, där han ofta kört extremt snabba och ovanliga bilar. Hans karriär har också varit präglad av två allvarliga olyckor. År 2006 kraschade han ett jetdrivet fordon i en hastighet av 463 km/h, vilket resulterade i en hjärnskada och två veckors konstgjord koma. År 2017 körde han av vägen med en elektrisk konceptbil från Rimac, vilket resulterade i att bilen fattade eld efter att ha rullat ner för en kulle.

Framtidsutsikter för Volkswagen

Volkswagen fortsätter att satsa stort på både förbränningsmotorer och elbilar, med mål att hålla sig konkurrenskraftiga i en snabbt föränderlig marknad. Företagets investeringar i nya förbränningsmotorer, tillsammans med deras betydande satsningar på elbilar, visar på en diversifierad strategi för att möta framtidens utmaningar och kundernas olika behov.

Källa: Talous ja tekniikka