ACEA och Eurelectric kräver reform för elnätet

När Europa påskyndar omställningen till klimatneutrala vägtransporter uppmanar European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) och Eurelectric gemensamt beslutsfattare att prioritera elnätets beredskap för laddinfrastruktur till tunga fordon. Foto: sven brandsma/unsplash
När Europa påskyndar omställningen till klimatneutrala vägtransporter uppmanar European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) och Eurelectric gemensamt beslutsfattare att prioritera elnätets beredskap för laddinfrastruktur till tunga fordon. Foto: sven brandsma/unsplash

EU:s klimatmål kräver att upp till en tredjedel av nyregistrerade tunga fordon är utsläppsfria år 2030. Men utvecklingen hämmas av elnätsbegränsningar. Nu kräver fordonsindustrin och energisektorn snabba reformer för att elnätet ska klara laddning av tunga fordon i tid.

Den europeiska fordonsindustrin och energisektorn uppmanar beslutsfattare att prioritera elnätets kapacitet för laddinfrastruktur till tunga vägtransporter. I ett gemensamt uttalande framhåller ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) och Eurelectric behovet av omedelbara investeringar och regeländringar.

EU:s mål för koldioxidreduktion inom tunga fordon kräver att upp till en tredjedel av nyregistreringarna till 2030 är utsläppsfria. Men utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga fordon, särskilt längs TEN-T-korridorerna samt i urbana och depåbaserade områden, försenas av nätbegränsningar, långa tillståndsprocesser och regulatoriska hinder.

I ett nytt gemensamt dokument betonar ACEA och Eurelectric den centrala roll som elnätsoperatörer, särskilt DSOs (Distribution System Operators), spelar. Organisationerna förespråkar en proaktiv och efterfrågestyrd investeringsstrategi.

– Ett ändamålsenligt laddnät för tunga fordon är avgörande för att minska utsläppen från vägtransporter. Men utan ett elnät som är rustat för framtiden kommer denna omställning helt enkelt inte att bli av. Vi behöver att rätt förutsättningar skapas för att säkerställa en effektiv och ändamålsenlig övergång till utsläppsfria vägtransporter i hela Europa, säger Thomas Fabian, Chief Commercial Vehicles Officer på ACEA.

Bland förslagen i dokumentet finns harmoniserade kartor över nätkapacitet, förenklade tillståndsprocesser, framåtblickande investeringar och flexibla anslutningsmodeller. Dokumentet betonar också behovet av att möjliggöra megawattladdning (MCS) och att elprissättningen inte får undergräva konkurrenskraften för utsläppsfria lastbilar och bussar.

Källa: Acea