Pontarius har fått uppdraget att okulärt besiktiga DB Schenkers terminaler i Sverige och ta fram en underhållsplan. Arbetet genomförs med hjälp av drönare, vilket minskar tiden i fält och ger detaljerade beslutsunderlag i digital form.
Pontarius har fått i uppdrag att besiktiga DB Schenkers terminaler i Sverige. Besiktningen gäller beläggningsytor och sker okulärt med stöd av Pavement Condition Index, PCI, där asfaltytans kondition bedöms och graderas. Med hänsyn till exempelvis miljö och belastning kan nedbrytningskurvan beräknas och underhållsåtgärder planeras.
Besiktningarna har tidigare genomförts manuellt, men görs nu med hjälp av drönare. Enligt Pontarius innebär det tidsbesparingar och bättre överblick över underhållsbehovet. Drönartekniken ger också möjlighet att skapa detaljerade 3D-modeller där olika områden kodas beroende på status. Modellerna används som beslutsunderlag och gör det möjligt att granska exempelvis sprickor och potthål digitalt.
– Det är väldigt roligt att få detta uppdrag. Det visar att vi tänkt rätt, säger Filip Birkeland, konsult på Pontarius. Vi har sett ett behov av att utmana branschen med en enklare lösning för denna typ av besiktningar och som dessutom kan producera ett resultat som är mer användarvänligt. Drönarens snabbhet och flexibilitet tillsammans med den digitala plattform vi använder har givit oss denna lösning. Vi har utfört besiktningar med hjälp av drönare i snart 5 år och har gjort det både i hamnar och på flygfält. Det har varit så framgångsrikt att flygplatserna idag står på kö för att göra detta.
Uppdraget pågår vid terminaler från Luleå i norr till Malmö i söder. Aktören uppger att arbetet som tidigare kunde ta två dagar nu kan göras snabbare och med högre kvalitet.
– Jag tycker mitt arbete är vansinnigt roligt, säger Filip Birkeland. Kombinationen asfalt och drönare är väldigt kul. När kunderna dessutom är väldigt nöjda och intresset från andra kunder dessutom är stort så blir man lite rockstjärna när det gäller asfalt.