Statsministern besökte Trelleborgs Hamn och järnvägsfärjor

Säkerhetschef Krister Jonsson visar tågklaffen i Trelleborgs Hamn. Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet
Säkerhetschef Krister Jonsson visar tågklaffen i Trelleborgs Hamn. Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Statsminister Ulf Kristersson besökte nyligen Trelleborgs Hamn. Under besöket diskuterades gränsöverskridande brottslighet, hamnens roll i varuförsörjningen och dess betydelse för Sveriges försvar och transportberedskap.

Statsministern träffade representanter för polis, tull, gränspolis och kustbevakning i Trelleborgs Hamn. Syftet var att diskutera det brottsbekämpande arbetet med fokus på utförsel av stöldgods.

Hamnens strategiska roll

Trelleborgs Hamns verkställande direktör Malin Collin redogjorde för hamnens läge där sjöfart, väg och järnväg möts, med fyra linjer till Europa. Hamnen är Skandinaviens största RoRo-hamn och utpekad som en av Sveriges fem corehamnar. Den betraktas av EU som strategiskt viktig och ingår i europeiska transportkorridorer.

Enligt Collin spelar hamnen en central roll för försörjningsflöden till och från Sverige. Hon lyfte även fram hamnens betydelse i ett försvars- och Natoperspektiv, med hänvisning till att det är den närmaste vägen till kontinenten.

Sveriges enda järnvägsfärjor

Trelleborgs Hamn är den största järnvägshamnen i Östersjön och den enda i Sverige med reguljär järnvägsfärjetrafik. Färjorna transporterar järnvägsvagnar mellan Trelleborg och Rostock. Två färjor drivs av Stena Line och har kapacitet att ta ombord tågset på drygt en kilometer.

Collin pekade på att järnvägsfärjorna är viktiga för att kunna transportera tunga fordon, materiel och stål i händelse av kris eller krig. Hon framhöll att Trelleborg är det enda alternativet för tågtrafik till kontinenten om Öresundsbron skulle bli obrukbar.

Ekonomisk utmaning för hamnen

Under mötet lyfte Collin att järnvägsklaffarna i färjelägena 8 och 9 medför höga kostnader. Hon menade att det inte är kommersiellt hållbart att hamnen ensam bär kostnaden för deras drift och underhåll.

– Järnvägsklaffarna i färjeläge 8 och 9 är däremot otroligt kostsamma i drift och underhåll, och det är inte kommersiellt hållbart för oss som hamn att långsiktigt bära detta själva. Därför bör det vara av nationellt intresse att säkerställa denna infrastruktur för att bibehålla redundansen i Sveriges transport- och försörjningskedjor, sa Malin Collin vid besöket.

Ulf Kristersson uttryckte efter mötet sin uppskattning för hamnens funktion:

– Trelleborgs Hamn spelar en viktig roll för såväl Sveriges handel med omvärlden som för vårt försvar.

Vid besöket deltog även Trelleborgs Hamns styrelseordförande Jan Isaksson, säkerhetschef Krister Jonsson, kommunikationschef Petronella Ljungh, kommunalråd Bert Westerberg och kommundirektör Gisela Öst.

Källa: Trelleborgs Hamn