Grimaldi Group har beställt nio nya ropax-fartyg från kinesiska China Merchants Jinling i Weihai till ett värde av 1,3 miljarder USD. Sex fartyg kommer att trafikera Medelhavet, medan tre ska användas av Finnlines i Östersjön. Fartygen ska kunna drivas med metanol och levereras mellan 2028 och 2030.
Grimaldi Group, där Finnlines ingår, har tecknat avtal med China Merchants Jinling i Weihai om leverans av nio nya ropax-fartyg. Ordern, som undertecknades i Hongkong, är värd 1,3 miljarder USD.
Sex av fartygen kommer att segla i Medelhavet för Grimaldi Lines och Minoan Lines. Tre av fartygen ska levereras till Finnlines för trafik i Östersjön.
Fartygen får motorer som kan köras på metanol och är utrustade med teknik som minskar utsläpp. Enligt Grimaldi Group minskar utsläppen per transporterad enhet med över 50 procent jämfört med dagens fartyg.
Fyra av Medelhavsfartygen ska segla under italiensk flagg, två under grekisk. Dessa tillhör en ny fartygsklass kallad ”Next Generation Med”. Fartygen för Östersjön blir 240 meter långa och introducerar klassen ”Hansa Superstar” som bygger vidare på den befintliga Superstar-klassen.
Metanol, skrovoptimering och landström
Alla nio fartyg byggs med fokus på energieffektivitet. Det gäller bland annat optimerade skrov och propellrar, elsystem anpassade för låg förbrukning både till sjöss och i hamn, landströmsanslutning och silikonbaserad skrovbeläggning.
De sex fartygen för Medelhavet får en längd på 229 meter, 3 300 lastmeter för rullande gods och kapacitet för 300 bilar och upp till 2 500 passagerare. Ombord finns över 300 hytter och 700 vilstolar.
Flera restauranger och pooldäck
De medelhavsbaserade fartygen får tre barer, två självserveringsrestauranger, en à la carte-restaurang, konferensrum, soldäck med två pooler samt en takbar med dansgolv. Interiören anpassas för respektive rederis målgrupp.
Detta blir enligt rederiet de första fartygen i Medelhavet som konstrueras för metanoldrift.
Finnlines får större kapacitet i Östersjön
De tre fartyg som ska gå i Östersjön blir 240 meter långa. Lastkapaciteten anges till 5 100 meter för rullande gods, 90 bilar och upp till 1 100 passagerare. Designen baseras på Finnsirius och Finncanopus, men anpassas för längre rutter mellan Finland och Tyskland.
Fartygen får 320 hytter och flera nya restaurangalternativ. Ombord finns fem barer och restauranger, spa, finsk bastu, butiker samt lekområden för barn. Huvudbaren på däck 12 placeras i fören med utsikt över Östersjön.