Île-de-France beställer 96 nya RER-tåg – satsar på punktligare trafik

Förhoppningen är att det nya tågmaterielet ska bidra till ökad punktlighet i trafiken. Mellan 2023 och 2024 har punktligheten på linje D ökat med en procentenhet, till 87,5 procent. Foto: Alstom
Förhoppningen är att det nya tågmaterielet ska bidra till ökad punktlighet i trafiken. Mellan 2023 och 2024 har punktligheten på linje D ökat med en procentenhet, till 87,5 procent. Foto: Alstom

Det regionala kollektivtrafikbolaget Île-de-France Mobilités har beslutat att beställa ytterligare 96 nya RER NG-tåg till pendeltågslinje D. Beställningen är värd 2,1 miljarder euro och ingår i den långsiktiga strategin för att modernisera det åldrande tågnätet i Parisregionen.

Sedan 2016 har över 1 200 nya eller renoverade tåg införts i regionens kollektivtrafik. Den nya ordern innebär att tågen som idag trafikerar linje D successivt kommer att ersättas fram till 2029. Undantaget är sträckan mot Malesherbes, som fortsatt kommer att trafikeras av Regio 2N-tåg.

Île-de-France Mobilités uppmanar både SNCF och tillverkaren Alstom att påskynda leveransen och följa de avtalade tidplanerna. De första RER NG-tågen började rulla på linje E i november 2023 och på linje D i december 2024. I dag används omkring tio sådana tåg på Corbeil–Essonnes-grenen av linje D.

132 nya tåg på plats till 2029

Med de tidigare beställningarna – 130 tåg till linje E och 36 till linje D – och den nya ordern, kommer totalt 132 nya tåg att användas på linje D senast 2029.

Om leveranserna följer planerna kommer ungefär trettio tåg att vara i trafik redan i slutet av 2025. Dessa kommer att underhållas vid två anläggningar: en ny teknisk depå i Villeneuve-Saint-Georges, där byggstarten sker sommaren 2024, samt det redan existerande teknikcentret i Joncherolles som nu moderniseras.

Vad är ett RER NG-tåg?

RER står för Réseau Express Régional – ett regionalt pendeltågsnät som kopplar samman Paris med omkringliggande förorter. NG betyder Nouvelle Génération, alltså ny generation.

Den nya generationens RER-tåg har utvecklats med fokus på tillgänglighet, smidigare ombordmiljöer och tekniska lösningar som ska öka både komforten och effektiviteten.

– Tågen är helt genomgående inuti och erbjuder öppna, flexibla ytor som underlättar passagerarnas rörelse ombord
– De är helt tillgängliga för personer med nedsatt rörlighet och rullstolsanpassade
– För att öka trivseln finns funktioner som anpassad belysning, USB-uttag, uppkopplad trafikinformation och smart klimatanläggning
– Inom några år ska tågen utrustas med det digitala körassistanssystemet NExTEO, som gör det möjligt att köra fler tåg per timme med högre precision

Med satsningen på RER NG hoppas Île-de-France Mobilités att kunna erbjuda en mer pålitlig och modern kollektivtrafik för regionens invånare.

– Källa: Île-de-France Mobilités