Stena Line får grönt ljus för ny RoRo-terminal i Immingham

Illustration av färjeterminalen i Immingham. Bild: Stena Line

Storbritanniens regering har beviljat det svenska färjerederiet Stena Lines och Associated British Ports (ABP) ansökan om Development Consent Order (DCO). DCO är ett omfattande byggtillstånd och innebär att byggnationen av en ny RoRo-terminal i brittiska Imminghamn kan påbörjas. Beslutet presenterades nyligen vid den brittiska regeringens internationella investeringsmöte.

År 2022 undertecknade rederiet och ABP ett avtal värt 100 miljoner pund, där rederiet kommer att driva den nya terminalen under de kommande 50 åren. Detta långsiktiga åtagande förväntas ge ett uppsving för nordöstra England, där marknaden för transporter av gods utan medföljande förare har ökat stadigt.

Immingham, som ligger i Lincolnshire, blir ett strategiskt nav för rederiet som för närvarande driver två dagliga linjer från Humber-regionen till Nederländerna. Dessutom har koncernen som äger Stena Line, nyligen blivit ensam ägare av transport- och logistikföretaget NTEX, som har sitt brittiska huvudkontor i hamnen.

Med den växande efterfrågan från kunder i regionen behöver rederiet mer kapacitet för att expandera sin verksamhet i Immingham. Den nya färjeterminalen är en långsiktig lösning som erbjuder tillgång till Humbermynningens huvudled, vilket möjliggör snabbare seglingstider och användning av större fartyg för att möta den ökade efterfrågan på frakt från exportörer och importörer i regionen och resten av Storbritannien.

"Hamnen är av stor strategisk betydelse för oss och vi kommer att sträva efter att bygga vidare på de framgångar vi sett inom marknaden för transport av gods utan medföljande förare”, säger Niclas Mårtensson, VD för Stena Line.

"Detta är ett långsiktigt åtagande för oss och kommer att vara avgörande för att utöka våra fraktverksamheter på våra rutter mellan Storbritannien och kontinentala Europa och på så vis möta efterfrågan. I kombination med Stenas senaste förvärv av NTEX ser vi fram emot denna utveckling som kommer att expandera vår verksamhet och stärka vår position i nordöstra England”, fortsätter Mårtensson.

"Detta godkännande är en viktig milstolpe i vårt uppdrag att ”Keep Britain Trading”, det vill säga att hålla Storbritannien handelsvänligt, genom att förbättra landets logistikinfrastruktur och stärka kapaciteten för handel över Nordsjön, säger Henrik Pedersen, VD för ABP.

"Färjeterminalsprojektet är en viktig del av vår strategi för att stärka Storbritanniens leveranskedjor och förbättra handelsförbindelser" fortsätter Pedersen.