VTI och Linköpings universitet firar tio år av framgångsrik samverkan

Jan-Ingvar Jönsson, rektor LiU, och Tomas Svensson, generaldirektör VTI. Foto: VTI

Mycket mer än geografin – området Valla i utkanten av Linköping – förenar VTI och Linköpings universitet. I år fyller organisationernas samverkansavtal tio år och grannsämjan fortsätter att vara god.

VTI och LiU har samverkat länge, egentligen ända sedan universitet grundlades 1975 och VTI samma år flyttade till sina nuvarande lokaler på samma område. Genom åren har organisationerna samarbetat i otaliga forskningsprojekt, växlat och delat medarbetare och arbetat tillsammans för att nyttiggöra resultaten av forskningen.

2014 formaliserades samarbetet i ett strategiskt samverkansavtal, ett av LiU:s åtta och det enda med en forskningsorganisation.

– Det har drivit på och betytt väldigt mycket för gemensamma forskningsprojekt, inte minst inom EU-området. Av våra åtta avtal är det ett av dem som blivit mest verkstad, säger LiU:s rektor Jan-Ingvar Jönsson och tillägger att samverkan är en del av LiU:s DNA.

– Egentligen har vi samarbetat i 49 år, men med avtalet växlar vi upp samverkan och gör den mer synlig. Vi skapar också förutsättningar för nya samarbeten i framtiden. För VTI är samverkan en förutsättning för att fullgöra vårt uppdrag. säger VTI:s generaldirektör Tomas Svensson.

Den årliga kartläggningen visar att två av VTI:s åtta professorer är knutna till LiU, att tio forskare befordrats till exempelvis docent och att 23 doktorander är verksamma inom båda organisationerna. Allt under 2023. Samma år drevs 33 gemensamma forskningsprojekt och sex LiU-studenter gjorde sina examensarbeten på VTI.

Ett av många framgångsrika gemensamma projekt, och kanske det mest uppmärksammade, är de självkörande bussarna i Ride the future. Det projektet hade knappast blivit möjligt om LiU-VTI inte samarbetat, inte minst blev det betydligt lättare att få med andra parter när det redan fanns en etablerad samverkan i botten.

Att samarbetet är formaliserat ser både Tomas Svensson och Jan-Ingvar Jönsson som en av de stora fördelarna med avtalet. Det ger en stabil grund att bygga konkreta projekt på. Andra fördelar med ett samverkansavtal är att frågan förs upp på ledningsnivå, blir strategisk och får en större tyngd. Den blir inte heller lika personberoende som den skulle ha varit annars.

Prioriterade samarbeten under 2024 sker till exempel inom Swedish Electromobility centre, transportekonomi, luftburna transporter, cybersäkerhet och resiliens/beredskap. På längre sikt kan fler gemensamma demoanläggningar eller systemdemonstratorer någonstans i regionen vara spännande och tydliga exempel på samverkan.

Källa: VTI