Det nederländska kärnkraftsföretaget ULC-Energy BV har genomfört en studie med stöd av C-Job Naval Architects för att analysera design och ekonomiska aspekter av att använda civil kärnreaktorteknik för att driva ett Newcastlemax bulkfartyg.
Studien jämför ett kärnkraftsdrivet Newcastlemax bulkfartyg – ett lastfartyg med en maximal bredd på 50 meter och en längd på 300 meter – med fartyg drivna av traditionellt lågsvavligt bränsle (VLSFO) och grönt ammoniak. Studien, som genomfördes tillsammans med det oberoende design- och ingenjörsföretaget C-Job, undersöker hur olika bränsletyper påverkar fartygsdesign, växthusgasutsläpp och kommersiell prestanda.
Enligt resultaten skulle de strukturella och säkerhetsrelaterade anpassningarna som krävs för att integrera en kärnreaktor ha minimal inverkan på fartygens lastkapacitet. Kärnkraftsdrift ger dessutom den lägsta driftskostnaden per transporterat ton, vilket är betydligt lägre än alternativen ammoniak och VLSFO. Även om kärnkraftsdrivna fartyg har högre kapitalkostnader, kan dessa fartyg segla längre, snabbare och billigare utan att producera växthusgasutsläpp.
Nästan nollutsläpp för kärnkraftsdrivna fartyg
Studien visar att ett kärnkraftsdrivet Newcastlemax bulkfartyg har nära noll växthusgasutsläpp, vilket är lägre än ett fartyg som drivs med grönt ammoniak. Detta understryker kärnkraftens potential att stödja sjöfartsindustrins mål om koldioxidreducering.
– Denna studie från ULC-Energy driver vår mission att leverera grundläggande analyser om kärnteknikens integration i olika branscher – säger ULC-Energys vd Dirk Rabelink.
Niels De Vries, chef för energi på C-Job, tillägger:
– Studien är ett viktigt steg för användningen av kärnkraft inom sjöfarten. Den visar hur vi på C-Job kan kombinera kunskap och flexibilitet i design som skapar stort värde. Samtidigt understryker den vår kompetens inom systemintegration och riskbaserad design för att göra sjöfarten mer hållbar. Vi värderar samarbetet med ULC-Energy, specialister inom kärnteknik och bränsle, och ser fram emot framtida projekt.
Utmaningar och möjligheter för kärnkraft inom sjöfarten
Studien erkänner att civilt kärnkraftsdrivna fartyg står inför utmaningar, såsom licensiering och driftsfrågor. – De flesta reaktordesigner för maritim användning är fortfarande på konceptstadiet, vilket innebär att kostnadsuppskattningar är begränsade. Men precisionen förbättras i takt med att projekten utvecklas – framhåller ULC-Energy.
Enligt C-Job kan en potentiell nackdel vara installationskostnaden för ett kärnkraftsdrivsystem. – Detta kompenseras dock av de låga driftskostnaderna och det faktum att en reaktor kan användas under hela sitt serviceliv, antingen i ett annat fartyg eller genom att förlänga servicelivet på det första fartyget.
Tidigare i år genomförde ULC-Energy även en studie för gruvföretaget BHP om möjligheterna att använda civil kärnkraftsteknik för kommersiella fartyg. Studien utvärderade olika reaktordesigners egenskaper och analyserade regelmässiga, operativa och kommersiella utmaningar som hamnåtkomst, licensiering, klassificering, kapitalkostnader samt besättningsutbildning.
Sjöfartens koldioxidutmaning
Sjöfartssektorn förbrukar cirka 350 miljoner ton fossilt bränsle årligen och står för omkring tre procent av världens totala koldioxidutsläpp. I juli förra året satte den internationella sjöfartsorganisationen IMO upp nya mål för att minska växthusgasutsläppen, med ambitionen att nå nettonollutsläpp till omkring 2050.
Källa: World Nuclear News