Första spadtaget för Ostlänken togs nyligen av Trafikverket. Med en ny järnväg genom Skavsta och ett centralt resecentrum ska kommunikationerna förbättras för arbetspendlare och resenärer.
Trafikverkets nya järnväg Ostlänken är under uppbyggnad och kommer att passera genom Skavstaområdet, där ett nytt resecentrum ska etableras. Målet är att underlätta för både arbetspendlare och resenärer med förbättrad tillgänglighet och kortare restider.
Enligt statens satsning på Ostlänken finns förhoppningar om att utvecklingen kring Skavsta ska skapa upp till 10 000 arbetstillfällen när området är fullt utbyggt. Daniel Christensen, chef för fastighetsförädling vid Explore Skavsta, Arlandastad Group, beskriver projektets betydelse:
– Det känns roligt att spaden nu sätts i backen och bygget av Ostlänken startar. Redan idag finns stor potential i platsen med dess strategiska läge nära storstadsregionerna Stockholm, Linköping och Norrköping. Med Ostlänken förkortas restiderna och det blir enklare för både arbetspendlare och resenärer att ta sig hit. Med en järnväg genom området och ett resecentrum i Skavsta blir vi en nationell såväl som en internationell knutpunkt där det blir enkelt att byta mellan tåg, flyg och buss.
Byggstarten firades med inbjudna gäster, däribland hyresgäster i området samt politiker och tjänstemän från Nyköpings kommun och närliggande kommuner.
Ostlänken byggs i etapper. För sträckan genom Skavsta väntas Trafikverket ha ett entreprenörsavtal klart i augusti 2025, och byggstarten för denna etapp är planerad till 2026. Förberedelser pågår redan nu, bland annat med anpassningar på Stockholm Skavsta Airport för att möjliggöra byggandet.
Kort fakta om Ostlänken
- Ostlänken byggs av Trafikverket, från Järna i norr till Linköping i söder.
- 16 mil lång dubbelspårig järnväg.
- 3 län (Stockholm, Södermanland och Östergötland)
- 5 kommuner (Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping)
- Skavsta är ett av fem nya resecentrum, övriga är Vagnhärad, Nyköping, Norrköping och Linköping.
- Den nya järnvägen möjliggör fler tåg, hållbara transporter, smidigare och säkrare resor och större arbetsmarknadsregioner.
- Preliminär byggtid 2024-2034, öppnar för trafik 2035.
- 25 procent av Ostlänken byggs på bro eller i tunnel
- Maximal hastighet för tågen på Ostlänken blir 250 kilometer i timmen
- Bedömd kostnad är 91,4 miljarder kronor (2021 års prisnivå), vilket motsvarar kostnaden i gällande nationell transportplan (2022–2033)
Källa: Explore Skavsta/ Trafikverket