Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger vid kaj. Genom ett gemensamt stöd om 18,8 miljoner euro från EU-fonden Connecting Europe Facility ska hamnarna i Århus, Göteborg, Bremerhaven och Stockholm kunna erbjuda landström till anlöpande containerfartyg före 2030.
Projektet har en stor reduktionspotential, inte bara för koldioxid, utan även för andra ämnen såsom kväveoxider som släpps ut från containerfartyg som är förtöjda vid hamnarna.
– Vi är mycket glada över att EU-kommissionen och CEF-kommittén erkänner våra höga ambitioner för den gröna omställningen. Som några av norra Europas viktigaste hamnar är det fantastiskt bra att vi kan samverka för att minska sjöfartens klimatavtryck, vilket är en global utmaning som vi står inför gemensamt. Landström till containerfartyg är viktig del för samtliga inblandade hamnar, säger Anne Zachariassen, COO på Århus Hamn och koordinator för projektet.
Viktigt steg mot hållbar sjöfart
Projektet är ett direkt svar på ett nytt EU-regelverk som införs från 2030 som gör gällande att fartyg över 5000 bruttoton måste ansluta till landström (onshore power supply, OPS) när de ligger vid kaj. Genom OPS kommer containerfartygen att kunna använda el från landsidan i stället för att generera sin egen elektricitet ombord med dieselmotorer. Det innebär minskade utsläpp av koldioxid, svaveloxid (SOx) och kväveoxider (NOx) och därmed minskat klimatavtryck samt en renare miljö lokalt såväl som en förbättrad arbetsmiljö i hamnarna.
Stockholms Hamnars satsning i Stockholm Norvik
Stockholms Hamnars del i projektet innebär att ansluta containerfartyg till grön el från land i Stockholm Norvik Hamn från 2027. Hamnen, som invigdes år 2020, förbereddes redan vid byggandet för detta ändamål och infrastrukturen är därför till viss del redan på plats. Den elanslutning som utvecklas i projektet kommer att vara tillgänglig för alla rederier på lika villkor och kommer att bestå av en mobil containerdispenser som täcker två kajplatser.
– Tillsammans med övriga hamnar i projektet satsar vi på en snabb och säker utbyggnad av elanslutningar för containerfartyg vilket stärker vår moderna godshamn Stockholm Norvik Hamn som hub för hållbara transporter ytterligare. EU:s positiva besked om finansiering markerar att det är ett prioriterat projekt för en ökad elektrifiering av transportsektorn med fokus på sjöfartens omställning, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef Stockholms Hamnar.
Satsningen på elanslutning är en del av Stockholms Hamnars långsiktiga miljö- och hållbarhetsarbete och bidrar direkt till EU:s klimatmål Fit for 55. Målet är att minska unionens koldioxidutsläpp med minst 55 procent till 2030.
Källa: Stockholms Hamnar