En av de mest uppmärksammade nyheterna på InnoTrans 2024 var Stadlers nya lokomotiv, Class 99. Totalt kommer 30 lokomotiv att byggas för brittiska Beacon Rail och användas av GB Railfreight.
Class 99 är baserad på Stadlers framgångsrika EURODUAL-koncept och har en hybrid drivteknik som gör det möjligt att köra både på el och dieselelektriskt. Denna flexibilitet gör det möjligt för lokomotivet att användas på både elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägssträckor, vilket innebär att Class 99 kan ersätta äldre diesel-lokomotiv och därigenom minska koldioxidutsläppen avsevärt inom den brittiska järnvägssektorn.
Anpassad för brittiska förhållanden
Class 99 är speciellt utformad för att passa det brittiska järnvägsnätets dimensioner, vilket innebär att lokomotivet är både smalare och lägre än sina europeiska motsvarigheter inom EURODUAL-serien. Trots dessa justeringar har den ingen brist på kraft – lokomotivet kan nå hastigheter på upp till 120 kilometer i timmen och leverera en dragkraft på hela 500 kilonewton, vilket är den högsta dragkraften för ett linjelokomotiv i Europa.
Co'Co'-konfiguration
för optimal prestanda
Class 99 har en Co'Co'-konfiguration, vilket innebär att lokomotivet har sex drivaxlar som ger maximal dragkraft och minimerar slitaget på spåren. Stadler har använt den senaste tekniken för treaxlade boggier, vilket förbättrar lokomotivets stabilitet och prestanda, samtidigt som den minskar belastningen på infrastrukturen.
Fokus på förarkomfort
och säkerhet
När det gäller förarens arbetsmiljö har Stadler lagt stor vikt vid komfort och säkerhet. Förarhytterna i Class 99 har en centralt placerad förarstol som ger optimal sikt, och hytten är designad för att ge föraren en bekväm och ergonomisk arbetsmiljö. Dessutom har lokomotivet utrustats med ett avancerat kamerasystem som ger föraren direkt översikt över både strömavtagaren och rangerområdet, även under ogynnsamma väderförhållanden.
För att säkerställa säkerheten på brittiska järnvägar är Class 99 också utrustad med standardiserade säkerhetssystem som AWS (Automatic Warning System) och TPWS (Train Protection and Warning System). Lokomotivet är dessutom förberett för framtida uppgraderingar med ETCS-systemet (European Train Control System), vilket ytterligare förstärker lokomotivets långsiktiga potential.
Avancerad fjärrdiagnostik
och övervakning
En av de tekniska innovationerna i Class 99 är det avancerade fjärrdiagnossystemet. Det gör det möjligt för operatörer att kontinuerligt övervaka lokomotivets prestanda och upptäcka eventuella problem på distans. Genom att använda realtidsdata kan underhåll utföras mer effektivt, vilket minskar stilleståndstider och ökar lokomotivets driftseffektivitet.
– Vi har implementerat ett system som ger operatörerna möjlighet att övervaka lokomotivets tillstånd dygnet runt, vilket minskar risken för oförutsedda fel och optimerar underhållsintervallen, sa Stadlers representant på mässan.
En hållbar lösning för framtidens järnväg
Med introduktionen av Class 99 har Stadler tagit ett viktigt steg mot att skapa en mer hållbar framtid för den brittiska järnvägen. Den bimodala tekniken gör det möjligt att använda lokomotivet både på elektrifierade och icke-elektrifierade sträckor, vilket är särskilt viktigt i Storbritannien, där stora delar av järnvägsnätet fortfarande saknar elektrifiering. Genom att använda el där det är möjligt och diesel där det behövs kan Class 99 bidra till att minska koldioxidutsläppen och göra järnvägssektorn mer miljövänlig.
Stadler har visat att det är möjligt att skapa tåg som inte bara är tekniskt avancerade utan också bidrar till en grönare framtid.
Innovativ teknik
för framtidens behov
Stadler har med Class 99 levererat ett lokomotiv som inte bara möter dagens krav utan också är förberett för framtidens utmaningar. Genom sin anpassningsförmåga till både elektrifierade och icke-elektrifierade sträckor, sin starka dragkraft och sina hållbara egenskaper har Class 99 redan blivit en nyckelspelare i den brittiska tågtrafikens modernisering.
Markku Björkman