VR säljer väglogistikverksamheten till Mutares

Det nya bolaget med inriktning på vägtransporter får bättre möjligheter att utveckla verksamheten utifrån kundernas och marknadens behov. Foto: VR-Group

VR-koncernen fokuserar nu helt på järnvägstransporter inom logistik och säljer sin väglogistikverksamhet till investeringsbolaget Mutares. Affären innebär att den personal som arbetar inom väglogistik samt kundavtal övergår till ett nybildat bolag. Transaktionen kräver godkännande från finska konkurrensmyndigheten, vilket väntas innan årsskiftet. VR meddelade nyligen om affären.

Enligt pressmeddelandet kommer VR att koncentrera sig på sina kärnverksamheter inom person- och godstransporter på järnväg. VR har också för avsikt att avyttra stationer och depåfastigheter för att främja en konkurrensneutral verksamhetsmiljö.

Strategiskt fokus på kärnverksamhet

– Fokus på våra kärnverksamheter fortsätter, och försäljningen av väglogistiken är ett naturligt steg i vår strategiska riktning. Jag är nöjd med den utveckling som väglogistiken haft de senaste åren och vill tacka personalen för deras utmärkta arbete i en utmanande marknadssituation.

- Vår personal, kunder och samarbetspartners är viktiga tillgångar och konkurrensfördelar, och jag ser mycket goda förutsättningar för det nya bolaget att stärka sin konkurrenskraft, säger VR:s vd Elisa Markula.

Stärkt position för Mutares i Norden

– Den här affären stärker Mutares roll i Finland efter framgångsrika strategiska omställningar med Palmia och Redon. Förvärvet stärker också vår närvaro inom logistikbranschen, där Frigoscandia är ett utmärkt exempel i Norden. Vi är mycket glada att välkomna VR:s väglogistikverksamhet och dess personal till vår koncern. Vår tillväxt i Finland och Norden kommer att fortsätta, säger Johannes Laumann, CIO för Mutares.

Väglogistikens omfattning och övergång till ny arbetsgivare

VR:s väglogistikverksamhet hade 2023 en omsättning på cirka 80 miljoner euro och en transportvolym på 4 miljoner ton. Omkring 75 personer är anställda inom väglogistiken i Kouvola, Riihimäki och Tammerfors, och de övergår till det nybildade bolaget i samband med affären.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpesumman. Affären påverkar inte VR:s järnvägslogistikverksamhet.

Källa: Osto & Logistiikka