Boxon har utvecklat AIDEN, en AI-bot som ska hjälpa kunder att välja emballage utifrån deras specifika behov. Verktyget är anpassat för att hantera det breda produktsortiment som finns inom förpackningsbranschen.
AI-boten fungerar genom att kunder anger information om det som ska förpackas, exempelvis mått. Utifrån dessa uppgifter ger AI-boten förslag på lämpliga produkter och kan justera rekommendationerna i realtid beroende på ändrade preferenser.
Teknologin bakom AIDEN bygger på generativ AI och har utvecklats i samarbete med IT-konsultbolaget Knowit Experience. AI-boten är framtagen för att göra produktvalet enklare för kunder i en bransch med många alternativ.
"Samarbetet har gett oss möjligheten att applicera den senaste AI-tekniken på ett nytt område" säger Johan Magnusson, AI-lösningsarkitekt på Knowit Experience.
Enligt Boxon är boten inspirerad av lösningar från andra branscher, men med anpassningar som tar hänsyn till förpackningsindustrins särskilda behov.
"Vi har sett liknande lösningar inom DTC-branschen, men förpackningsbranschen har saknat en motsvarighet som hjälper kunder att snabbt och effektivt hitta rätt emballage", säger Maria Boo, E-Commerce & Growth Manager på Boxon.