Helsingfors silhuett har fått ett nytt tillskott i form av Kronbroarna (Kruunuvuorensilta), en bro som vid sin färdigställning blir Finlands längsta och högsta bro. Med en planerad längd på över en kilometer och en höjd på 135 meter överträffar den alla tidigare broprojekt i landet. Särskilt imponerande är pylonens höjd, som redan nått 116 meter och utgör ett kännetecken för denna kabelstödjande bro.
Bygget, som påbörjades för mindre än ett år sedan, har redan blivit synligt i stadsbilden, även om dess huvudsakliga struktur fortfarande ligger under utveckling. Bron förväntas vara helt klar år 2027 och har en planerad livslängd på 200 år, vilket är dubbelt så mycket som genomsnittet för broar.
Ett tekniskt mästerverk i flera steg
Innan Kronbroarna kan invigas krävs flera tekniskt avancerade och komplexa arbetsmoment. För närvarande används en tillfällig arbetsbro för att transportera byggmaterial till platsen. Vid sidan av denna arbetsbro finns enorma kasuner, som fungerar som vattentäta formar för fundamenten. Dessa fundament kommer att bära pyloner och stödpelare, som tillsammans håller upp brodäcket.
Finlands längsta och högsta bro tar form
Pylonens konstruktion är särskilt avancerad. Den kommer att bära bron över en sträcka på 500 meter och fördela belastningen direkt ner i berget via kraftiga stålkablar. Enligt Mikko Saresma, arbetsledare för pylonbygget, är detta en av de mest krävande delarna av projektet. Arbetet utförs på höjder som många skulle finna svindlande, men Saresma beskriver det som en del av vardagen.
– Pylonens massiva konstruktion gör att den kan bära en enorm vikt, men den är också utmanande att bygga på grund av sin storlek och höjd, säger Saresma.
Väder och miljöhänsyn påverkar bygget
Arbetet på pylonens högsta delar påverkas starkt av väderförhållandena. Kraftiga vindar kan ibland stoppa arbetet helt. Vid vindstyrkor över 20 meter per sekund kan exempelvis hissarna inte användas. För att säkerställa säkerheten i framtiden kommer bron att utrustas med vindmätare, och vid extrema vindar kan spårvagnstrafiken stoppas.
Miljöhänsyn spelar också en avgörande roll i projektet. Dredgningsarbeten i vattnet får endast utföras under vintern, och på de närliggande holmarna, där måsar häckar, har arbete under bron begränsats under april till juni. Dessutom måste arbetet anpassas efter fiskbeståndens vandring till Vanhankaupunginlahti under hösten.
– Vi var medvetna om dessa begränsningar redan från början och har kunnat planera arbetet därefter, säger Jari Humalajoki, projektledare för hela brobygget.
En bro för framtiden
Kronbroarna är inte bara en teknisk prestation utan också ett långsiktigt bidrag till Helsingfors infrastruktur. Med sin livslängd på 200 år är bron ett framtidssäkert projekt som ska förbinda stadens olika delar. Den kommer att vara öppen för både spårvagnstrafik, gång- och cykeltrafik, vilket stärker Helsingfors hållbarhetsmål.
När Kronbroarna står färdig kommer den inte bara att vara en praktisk förbindelse utan också ett ikoniskt landmärke. Bron representerar Helsingfors ambition att kombinera modern design, teknisk innovation och miljöhänsyn. För stadens invånare kommer den att vara en bro som både förenar och inspirerar.
Källa: Yle Uutiset