Birmingham Curzon Street Station – Ett nytt nav för höghastighetsjärnväg HS2

Bygget av staden Birminghamns nya järnvägsstation vid sträckan för höghastighetståget HS2 har startat

Birmingham Curzon Street Station, en del av Storbritanniens nya höghastighetsjärnväg, HS2, är på väg att bli en ikonisk transporthubb och ett nav för moderna resenärer. När stationen är färdigställd kommer restiden mellan Birmingham och London att nästan halveras till endast 49 minuter. Dessutom kommer tåg att kunna ansluta till det befintliga järnvägsnätet och erbjuda direktresor till städer som Manchester, Liverpool och Glasgow.

Illustration av den färdiga stationen: (HS2) 

Birmingham Curzon Street blir den första nya intercity-terminalen som byggs i Storbritannien sedan 1800-talet. Den är designad för att inte bara vara en transportplats, utan också ett arkitektoniskt mästerverk som hyllar viktorianska järnvägsbyggare genom sina eleganta välvda tak. Samtidigt införlivas modern hållbarhet och tillgänglighet i designen, med ett starkt fokus på öppna ytor och grönska.

Hållbarhet i världsklass

Stationen har klassats som "utmärkt" av hållbarhetscertifieringsorganet BREEAM. Byggnaden kommer att använda energieffektiva lösningar som LED-belysning och solpaneler samt minska sitt materialavfall och miljöpåverkan. Regnvatteninsamling och hållbara planteringar kommer att bidra till stationens gröna profil.

Funktioner och passagerarupplevelse

Förbättrade funktioner för resenärer

Stationens utformning har passagerarnas behov i fokus och inkluderar:

  • Ökat antal cykelparkeringar – över 550 platser.
  • Grönområden och planteringar – med regnvatteninsamling.
  • Förbättrad tillgänglighet – bredare entréer och tydligare gångvägar.
  • Moderna material – hållbar keramisk fasad och interna förbättringar för enklare plattformsbyte.
  • Nya offentliga ytor – inklusive två torg och en strandpromenad.

Med sju plattformar och en design som kombinerar funktionalitet och estetik, kommer stationen att vara en symbol för framtidens kollektivtrafik.

Byggprocess och ekonomisk påverkan

Konstruktionens framsteg

Grundläggningsarbetet inleddes i januari 2024, och installationen av 2 000 betongpelare började i oktober samma år. Dessa pelare kommer att stödja stationsbyggnaden och plattformarna. Byggandet av själva stationen börjar 2025, och projektet beräknas vara klart för drift i slutet av 2028. Totalt kommer över 1 000 jobb att skapas under huvudkonstruktionsfasen.

En ekonomisk motor för regionen

HS2-projektet är en transformativ investering för West Midlands:

  • Lokala kontrakt värda 816 miljoner pund tilldelades under 2022.
  • Curzon Investment Plan – Birmingham City Council planerar att investera 724 miljoner pund i stadsförnyelse.
  • Upp till 4 000 nya bostäder och 36 000 jobb väntas skapas på nästan 150 hektar under de kommande tre decennierna.

Förbindelser och framtidsvision

När stationen tas i drift kommer den att erbjuda smidiga anslutningar till lokala transportnät, inklusive bussar och Midland Metro-spårvagnar. En särskild spårvagnslinje kommer att löpa bredvid och under stationen, vilket gör det enkelt för resenärer att ansluta till andra delar av regionen.

Birmingham Curzon Street Station är inte bara en ny terminal, utan en katalysator för ekonomisk tillväxt, stadsförnyelse och hållbara transporter i Storbritannien. Med sin unika design och starka hållbarhetsfokus kommer den att bli en central del av framtidens transportinfrastruktur.

Källa: HS2