Kund- och hårdare lagkrav styr om logistikbranschen

Det är dyrt att inte optimera sin planering och fyllnadsgraden på bilarna Foto: claudio schwarz/unsplash

Hårdare krav på hållbarhetsrapportering och grönare leveranser kan bli en konkurrensfördel för transportörer som digitaliserar i tid. Ett transportplaneringsystem som redan förändrat spelplanen är pinDeliver, och techbolaget ser hållbara leveranser som en lönsam strategi för transportbranschen.

Transportbranschen utmanas av ökade krav från både kunder och lagstiftare att leverera hållbart. Med digital transportplanering kan företag minska utsläpp och samtidigt stärka sin ekonomi.

Lagkrav och kundkrav – dubbelt tryck på företagen

Den nya EU-förordningen CSRD sätter press på företag att redovisa sin hållbarhetsprestation med högre precision än någonsin tidigare. Samtidigt efterfrågar kunder inte bara snabba leveranser, utan också lösningar som är gröna och matchar hållbarhetsmål. För många företag kan detta kännas överväldigande, speciellt om digitaliseringen taktat efter.

– Med stora godsflöden och många mottagare blir det tydligt att det krävs ett planeringsstöd. Våra kunder är allt från grossister till transportörer med intensiv distribution, och då är det A och O med ett system som kan hantera alla olika behov och krav, säger Richard.

Från kostnad till konkurrensfördel

Lagkrav, kundkrav och tekniska framsteg inom logistikbranschen driver företag att förändra sina processer och utföranden. Men det är inte bara en fråga om att följa regler, det handlar lika mycket om att öka sin effektivitet, sänka kostnaderna och stärka sitt varumärke.

– Hållbara leveranser handlar om mer än bara miljön och lagkrav. Det handlar om att arbeta smartare, utnyttja sina resurser bättre och samtidigt bygga förtroende hos kunderna, fortsätter Richard.

Numera kan man även koppla in en telematikhårdvara för att mer exakt mäta körsträckor, CO2-utsläpp och temperaturer i realtid.