En flytt av containerhamnen i Helsingborg till ett sydligare läge skulle stärka hamnens utveckling och konkurrenskraft samt bana väg för tillväxt i hela regionen, visar en ny rapport från konsultföretaget PwC som genomförts på uppdrag av Helsingborgs Hamn.
Helsingborgs Hamn är Sveriges näst största containerhamn och en central del av regionens logistik och näringsliv. Den senaste utbygganden gjordes för 40 år sedan och hamnen börjar nu nå sitt kapacitetstak och kan inte fullt ut hantera den förväntade tillväxten i godsvolymer. För att möta framtida krav, ta emot större fartyg och upprätthålla sin konkurrenskraft krävs betydande investeringar.
Tidigare utredningar har förespråkat en flytt till vad som går under benämningen ”Södra alternativet” som bland annat omfattar delar av Kemiras nuvarande område. För att analysera de samhällsekonomiska effekterna av en eventuell flytt samt granska tidigare investeringskalkyler gav hamnen konsultföretaget PwC i uppdrag att ta fram en rapport.
Rapporten, som presenterades för hamnens moderbolag HFSAB den 28 januari, pekar på de långsiktiga vinsterna med en hamnflytt. Dessutom skapar flytten förutsättningar för en omfattande stadsutveckling i Västhamnen, där 50 hektar frigörs för nya bostäder, grönområden och en bättre stadsintegration.
– Rapporten bekräftar våra tidigare resultat. En flytt av containerhamnen ger staden möjlighet att skapa ännu fler arbetstillfällen i Helsingborg, både direkt inom hamnverksamheten och indirekt genom de företag och verksamheter som drar nytta av hamnens tillväxt. Det stärker vår position som Sveriges bästa logistikläge och bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling för hela Helsingborgsregionen, säger Christian Orsing, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.
Rapporten betonar att en flytt inte bara stärker Helsingborgs Hamns konkurrenskraft utan också bidrar till regionens utveckling genom ökad sysselsättning, förbättrade logistikmöjligheter och minskad miljöpåverkan i centrala Helsingborg. Samtidigt har risker som muddringens påverkan på det marina naturreservatet Knähaken identifierats och kräver ytterligare utredningar.
– Helsingborgs Hamn är viktig för att öka tillväxten och skapa fler jobb, något som är nödvändigt för att stärka välfärden i Helsingborg. Rapporten blir nu ett viktigt underlag inför ett beslut om att framtidssäkra kapaciteten i hamnen och samtidigt stärka regionens konkurrenskraft, säger Jan Björklund, vice ordförande i kommunstyrelsen i Helsingborgs stad.
För Helsingborgs Hamn innebär detta en investering på 2,6 miljarder kronor med en återbetalningstid på cirka 22 år. Hamnen planerar att finansiera detta utan stöd från kommunen.
– En flytt innebär inte bara att vi möter dagens utmaningar, det är också en investering i Helsingborgs framtida utveckling. Från hamnens sida ser vi fram emot att fortsätta vara en central motor för regionens näringsliv och en garant för hållbara transportlösningar, säger Bart Steijaert, vd i Helsingborgs Hamn.
Källa: Helsingborgs Hamn