Efter två år av minskad omsättning visar svensk e-handel tillväxt igen, enligt PostNords E-barometer. Omsättningen för 2024 ökade med 5 procent, vilket är den första positiva helårssiffran sedan 2021. Den totala omsättningen uppgick till 140 miljarder kronor, den näst högsta någonsin. Utvecklingen präglas av branschglidning, global handel och ökad närvaro av cirkulära aktörer.
Fem branscher uppvisar tillväxt. Apotek har den starkaste ökningen med 20 procent, följt av kläder och skor som växer med 6 procent. Efter flera år av nedgång avslutade möbel- och heminredningssektorn året med en tillväxt på 4 procent.
– E-handeln är en snabb konjunkturindikator. Att de flesta branscher nu visar positiva tal visar att konjunkturen är på väg att vända och att kapitaltunga branscher kan komma att följa efter om trenden fortsätter. Det är positivt för handeln, och ekonomin, säger Ylva Staszewski, t.f. chef affärsområde Paket på PostNord Sverige.
Branscher med tillväxt har ett breddat utbud och en tydlig förflyttning mot skönhetsprodukter. Det speglas i listan över de 20 mest populära e-handelssajterna. Apotea toppar listan för sjunde året i rad, följt av Amazon och Zalando. Listan domineras av trender inom global och cirkulär e-handel.
För första gången finns tre cirkulära plattformar med på listan: Tradera, Vinted och Sellpy. Samtidigt tar de kinesiska e-handelsplattformarna Temu och Shein sig in på listan, vilket speglar en fortsatt globalisering av handeln.
– Den gemensamma nämnaren är konsumenternas prismedvetenhet. Nära hälften av svenska e-handelskonsumenter har handlat från utlandet under det senaste året, med Kina i topp. I åldersgruppen kvinnor 50–64 år handlar en av tre från Temu varje månad. Det blir en intressant utveckling att följa nu när konjunkturen vänder, säger Ylva Staszewski.
Källa: PostNord