Volvo Lastvagnar blir för första gången marknadsledare i Europa

För första gången någonsin är Volvo Lastvagnar marknadsledare i Europa för tunga lastbilar. Foto: Volvo Trucks

Volvo Lastvagnar blev under 2024 marknadsledande i Europa inom segmentet tunga lastbilar. Företaget uppnådde en marknadsandel på 17,9 procent, och totalt registrerades 56 331 fordon.

Marknadsledarskapet gäller lastbilar från 16 ton och uppåt. De största marknaderna under året var Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Polen och Spanien.

– Vi är mycket stolta över att vara marknadsledare i Europa. Det är ett tydligt bevis på att våra kunder uppskattar våra lastbilars bränsleeffektivitet, säkerhet och tillgänglighet och att vi har ett mycket attraktivt produkterbjudande, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

"Våra nya FH Aero-lastbilar som lanserades 2024 har snabbt blivit mycket populära på marknaden. Åkerier och transportföretag väljer Volvo eftersom våra produkter och tjänster hjälper dem att öka sin verksamhet och minska CO2-utsläppen"

Tillväxt i flera länder

Bolaget ökade sin marknadsandel i 25 länder under 2024. I Brasilien blev Volvo marknadsledare för tredje året i rad med en andel på 23,7 procent. Flaggskeppsmodellen FH var den mest sålda lastbilen av alla märken i landet under året. I Australien uppgick marknadsandelen till 18,2 procent. I Nordamerika hade bolaget en andel på 10,5 procent, en ökning från 10,2 procent året innan.

– Vi står starkare än någonsin tack vare att vi helt och hållet har förnyat vår globala produktportfölj 2024. I Nordamerika, där vi siktar på att öka vår verksamhet avsevärt, lanserade vi en helt ny plattform som kommer att ligga till grund för en rad nya modeller under de kommande åren. Först ut på plattformen var helt nya Volvo VNL, som kan ge upp till 10 procent bättre bränsleekonomi jämfört med den tidigare generationen, avslutar Roger Alm.