I slutet av februari släppte branschorganisationen Transportföretagen en ny upplaga av Paketindex som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender. I Paketindex Kvartal 4 2024 syns det att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 5,4 procent jämfört med samma period förra året. Camilla Frisk, marknadsansvarig på Descartes, kommenterar resultaten.
– Andelen paket som beställs från utanför Sveriges gränser fortsätter att öka och Kina är fortsatt det vanligaste landet att beställa varor ifrån. Här gäller det för transport- och logistikföretagen att noga följa vad detta kommer innebära när det gäller leveranstider, dokumentation och lagerhållning. Det blir även intressant att följa den miljömässiga konsekvensen av denna utveckling, säger Camilla Frisk.
Enligt Paketindex Kvartal 4 2024 skickades 62,3 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets fjärde kvartal. Andelen paket som levererades till ett utlämningsställe stod för 42 procent av leveranserna, medan hemleverans också utgjorde 42 procent och paketskåp 16 procent. Under Black Week och Cyber Week 2024 skickades 19,5 miljoner e-handelspaket, vilket var 2 miljoner fler än året innan.
– Elektrifieringen av godstransporter är avgörande för att minska transporternas klimatpåverkan. Andelen nyregistrerade lätta lastbilar som är eldrivna eller elhybrider har ökat stadigt, vilket är en positiv trend för både miljön och transportsektorn. Det är viktigt att vi fortsätter att satsa på fossilfria transporter för att möta den ökande efterfrågan inom e-handeln, säger Camilla Frisk, marknadsansvarig på Descartes.
Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird, ICA Paket samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.