Speditören American Lamprecht kan nu erbjuda kunder realtidsuppdateringar om sina flyg- och sjötransporter. Tjänsten baseras på en lösning från Descartes Systems Group, som har integrerats i speditörens system för fakturering och redovisning. Målet är att minska manuellt arbete och öka kundservicen genom ökad transparens.
American Lamprecht har tagit i bruk en lösning som gör det möjligt att följa godstransporter i realtid. Systemet, som levereras av Descartes Systems Group, är kopplat till företagets befintliga plattform för fakturering och transportredovisning.
– Dagens kunder förväntar sig att kunna se status för sina försändelser på begäran, oavsett transportsätt, säger Patrick Imhof, VD på American Lamprecht, och fortsätter:
"Med spårningen kan vi ge information om försändelsen position och dess status i varje skede av flyg- eller sjötransporten, när som helst och var som helst. Detta förbättrar inte bara kundservicen, utan minskar även den tid som läggs på att spåra försändelser manuellt. Genom att integrera vårt system med speditörslösningen kan vi arbeta mer effektivt, förbättra servicenivån och lägga mer tid på att skapa värde för våra kunder".
System kopplas till stort transportnätverk
Logistiknätverket, Descartes GLN, omfattar ett stort antal transportörer inom flyg- och sjöfrakt. Spårningsfunktionen är en del av OneView Forwarder Enterprise, som används för redovisning och rapportering.
Med hjälp av plattformen kan speditörer som American Lamprecht automatisera spårningen, få varningar vid förseningar och samla all transportinformation i ett system. Funktionen ska enligt uppgifter bidra till bättre beslut och minskade risker.
– Oavsett om det handlar om import eller export gör den här lösningen det enklare för logistikleverantörer att digitalisera och effektivisera sina arbetsflöden. Det innebär bättre samordning av transporter och ökad kundservice, utan att öka arbetsbördan.